10 jejíž: doklady vll:lPlňují etyři velké svazlky. Nerudovi rnestacilo však, aby v kritikách sledoval dramatiekoU! poesii domácí i dzí, postupující od velké patetiky k ja~ drnélmu realismu spioleč'enskému a s tím soubčzný vývoj herectví od deklamačního slohu k p1rosté a hutné če~ s kosti. V teoretkk'ýCh úvahách zabýval se casovymi otá~ami našeho divadelnictví, kreslil syntetieké podo~ b~zlnlH vůddch osobností j1evištních a zasahoval i do hudebních sporů, háje naléhav,ě a šťastně Bedřicha Sme~ tanu \p!roti dom:áJcímu zp,átečlnidví. V rozborech 'Pražtský'eh výstav tUllilěleekÝlch a v 0becnýich úvaMch výtvarnický'ch blyl Neruda spíše vzdě~ laným, vnímavým a Iduchalp'lným amatérem, než' odborně usuzujícím znalcem; malířství historické i genrové jeho dobll:l dovolovalo mu literární !plarafra2Je obtrazů, vedle kterých si promíjel hodnocení formové; léty sílící smlysl pro č1eskou svéráznost utrr1lěleekou napomohl NerudovL ž~ odhadl vý2Jnam J. Manesa, Jar. Čermáka a 1\. Chit~ tussiho, V. Levého a Jos. Myslbeka. Nejzávažinější z Nerudových kritických prací jsou jeho úvah,H literámí, neoblm~mné lpoUZ~ na sloupC'e denního listu; v mládí otiskl zvlášt'ě důl,ežité v "Obrazech života", za mužné zralosti pak ve Vlčkově "Osv1ětě". Jest 'velký ,ro2Jdíl Im'ezi oběma skup1inami, acNeruda vždy soudil vě C'ntě , formuloval své stanovisko otevřeně, psal s vtipem a zároveň s vážností, ať posuzoval druhy ze školy Májové, Hálka, Helyduka, Pflegra Moravského a Karolinu Světlou, či ať Ipo:zJdJěji vítal m1ladé umělce. Čecha, Vrchlického a svého ~áka J. V. Sládka: útočný a povýšený tón bouřlivákův ustoupil vlídné shovívavosti, skoro výlučné stanovisko obsahové všestrannosti, která neplohrdá ani zřeteli formálními, 'zejména však' odtažlité světool:Jč'anství v duchu m'1~é humani~y zaměněn:!:! z'a uvěldomělý požadavek básnictví osob'itě národního.