nino zaměstnání v továrně rozkládá a ruší dělnickou rodinu; tuto problematiku pak promítá povahokresbou i dějovým rozvojem svých povídek cukrovarských. A tu, zejména v "Duši továrny", dospívá, ne-li k integrálnímu vyjádření, tedy jistě k sugestivnímu náznaku poznatku v podstatě naturalistického o nezdolné moci prostředí nad jednotlivcem, které jako osudná úsoba jej přetváří, absorbuje a na konec zdolává, když jej bylo vytrhlo z původních životních kořenů a z prostého štěstí, ať animálního či morálního. Nepostihl.li horlivý následovník velkých ruských realistů společenskou tragiku třídy, naznačil žák Zolův alespoň tragiku prostředí, a to s onou měrou básnického pojetí, jaké bylo přáno tomuto těžko· pádně hloubavému. a měšťansky střízlivému zjevu přechodnému. Vracíme se k tomuto označení, jehož bylo užíti také o nejedné literární osobnosti ze Simáčkovy blízkosti, ze širokého okruhu "Světozora". Mnohý ze spisovatelů z doby po Sládkovi a Vrchlickém, o nichž jsme tuto mluvili, vyšel z kulturních a slovesných podmínek, po· ložených školou Ruchu a Lumíra, ale vyvíjel se již za změněných poměrů, které u nás přivodily jak reformní hnutí sociálně politické, tak literárně umělecká revoluce let devadesátých. Ani ti, kdož se stavěli odmítavě, ne-li nepřátelsky k těmto novým směrům, nemohli jim úplně odolati, zvláště snažili·li se prohloubiti život svého ná· roda v jeho zápase o bytí a o svéprávnost obsahem mravně společenským.