Já hynutí sil dravých i v přírody zřím říši a vidím povmes stálý z tmy stínů ve světel výši.'" Ale nikoliv v této poesii, nikterak odvážné sujety, tím méně myšlenkovou náplní záleží význam Simáčkův sociálně politický: jsou to jeho povídky "Z opuštěných míst", "U řezaček" a "Duše továrny" i 8 dramatisací novely o ,,Manželech Strouhalových" (s typickým názvem "Svět malých lidí"), co mu zjednalo skromný, avšak zasloužený nimbus objevitele alespoň látkového. Dnes ovšem zní jako pouhopouhý trnismus slova, jimiž r. 1890 musil hájiti oprávněnost dělnického prostředí na divadle, a to dokonce na Národním divadle: "Proti těm pak, kdo praví, že tento .vět • drsným svým obalem nepatří na jeviště, stavím nezvratné přesvědčení, že bluza dělníkova nemá menšího práva ve veškeré říši umění než říza antická, ostruha rytířova, halena rol. níkova, frak salonů." Slova ta ukazují, že tím větší odvahou byly o tři roky dříve Simáčkovy fabrické po· vídky. Mechanismus českých cukrovarů, na nichž si hospodářské sebevědomí let 60. až 80. zakládalo jako na důkaze domácí svépomoci, prohlédl M. A. Simáček jako technický úředník zblízka a těmito úřednickými zraky se nepřestával na cukrovarské dělnictvo dívati nikdy, nedoveda se plně vžíti do povahy lidové; často tento "svět malých lidí" vychovává, mravouěně káře, povýšeně viní z nedostatku síly etické. Příkrou čarou dělí dělníky od úředníků, k nimž však rovněž není shovívavý, zvláště sahají-li po žádoucích fabričkách bezstarostně pro svou rozkoš, necítíce mravních závazků. Hlavní otázka, jež Simáčka zajímá, jest sociální jen do určitého stupně a neplyne nikterak z třídních konfliktů, jež se prý za jeho dob v českých cukrovarech vůbec neozývaly. Věrný obránce rodiny starého typu se opětovně táže, pokud že 69