konkretnějším než vágní novokřesťan Mužík: připial své dumy i politické i sociální k aktuálním událostem časovým; neváhal označiti osoby a děje vlastními jmény; dal svému křestanství určitý ráz evangelicko-reformační. Ale právě dobové podmínky a myšlenkové prostředí, kde vznikla sociálně náboženská lyrika Rokytova, nedopouštějí, aby literární dějepis ho řadil do naší souvislosti. Nikoliv sociálně politická myšlenka, nýbrž neurčitý a kolísavý cit pro vyděděnce společenského řádu, soustrast s vysílenými a vyčerpanými obětmi práce, dojetí nouzí,. chorobou, stářím proletářl)., vzrušení rozporem mezi chudobou a bohatstvím zabarvují básnický genre dalších žáků Vrchlického, jehož prostřednictvím, knihou "Na domácí půdě" počínajíc, poznávají i francouzského mistra tohoto pololyrického druhu, Fr. Coppéea. Usilovali o objektivisaci a skutečně dovedli na základě trpělivě věcného pozorování střízlivě důkladným popisem dobýti pro literaturu dělnické a předměstské končiny Prahy, chudinské a tovární čtvrti a v nich tu onu typickou figurku z ovzduší práce, staroby, nemoci; svou vznícenou účastí své postavy nemírně zvětšovali, aniž je dovedli monumentalisovati. Nepostoupili však nikdy od individuálního utrpení k problematice třídní a odtnd k tragice sociální, jíž se vyhýbali přímo okázale a proto se u nich nenajdou básnické projevy o práci, o proletářově a dělníkově místě v budoucí organisaci společenské, o .sociální revoluci a možnosti smírného řešení, jež by se mohly měřiti s obdobnými kusy u Čecha, Sládka, V rchlického - statičnost pojetí i podání v mlhavém oparu citové sympatie přímo zde vylučuje onu rozhodnost myšlenkového a mravního stanoviska, kterou ukládalo samo sociálně politicky bouřné ovzduší časných let devadesátých, kdy toto genrové básnictví u nás bujelo. Antonín Klášterský, žák spolu Sládkův i Vrchlického, byl jak od svých ctitelů, tak i svých protivníků považo 5 65