Mužíkově. Měl býti řešen a snad i dořešen v knize "Chrám bosých", která uvázla jen v časopiseckých ukáz· kách: podobně jako ve venkovské prosté svatyni Víta Choráze u Zeyera se tu měli shromážditi povržení bosáci, poveretti, a slyšeti toto vyznání křesťanství prole. tářského: "N e v pyšných knížatech a králích valných říší, tvůj kořen života tkví v otrokově chýši, ne hrdý velekněz, leč nu%ák duchem chudý tě pochopiti smí, on, v jehož stálé trudy % tvých zvěstí na hoře svit jako zoře vnik. Ne v nitru tyrana, však ve všech vyděděných. a v bídných tulácích a ženách po vržených., ve smrtném zoufání, kde vše se řítí v be%dno, tvé jméno sypat květ a ronit bude hvě%dno, a bude červánkem až v slední lidstva mžik." Báseň "V Getsemanech", odkud jest vyňat tento citát, naznačuje přibližně, oč Mužíkovi šlo: víra v konečný triumf humanitní myšlenky Kristovy měla překonati skepsi v podstatě ďábelskou o ceně oběti za lidstvo, satanskou tuchu o věčnosti sociální nerovnosti, sociálního bezpráví, válek, vražd a ukrutenství... jest to podobno theodicei v "Hymně Lazarově", jako vůbec kniha "Sfinx" působila na Mužíka nejsilněji. Zůstávaje ve svých meditacích a hymnách výrazově epigonem, ne· dospěv snad nikde k skutečné poesii filosofické, o niž usiloval, nespokojil se přece s pouhým sentimentálním genrem, jaký dostačoval většině jeho vrstevníků; za· jímavý jeho pokus spojiti reflexí sociální a náboženskou i se svým přízvukem novokřesťanským, nezaslouží zapomenutí úplného. O mnoho později jej obnovil Mužíkův krajan a mladší druh v kontemplativní lyrice, Jan Roky ta, a to způsobem 64