vhodil". Rozpor sebevědomé agrární myšlenky sládkovské, kterou sám vyhlašuje za tradiční přesvědčení dědovské ("Buď proklet, hrstku-li té plidy vrahům vzdáš") a postupné proletarisace venkova rozbuřuje jeho lidové svědomí. Ale život odcizil básníka venkovu a zařadil nuzného bohéma mezi městské proletáře; na každém kroku se potkával se svými společenskými bratry, vciťoval se do jejich útrap a bídy, oceňoval tu jejich pokornou resignaci, tu jejich náběhy k revoluční vzpouře, tu beznadějnou věčnost této poroby ve službách nekonečného života, neboť lid "milosrdím jat a lítostí a zvykem svých pout, v nichž zrodil se a bez nichž nezná žíti, se vrací v těžší jho, pak prudší rány cítí, a horších porobů, než sám je služebníkem. Co jeden umírá, zas druhý k práci vstává, a prvně na poli dnes že se chystá k dílu, hlas zvedá vítězný a pyšný na svou sílu lem brázdy hluboké a slavné vyorává." Avšak sociální pesimismus, zdrcený vědomím nejen navždy prokletého zápasu o chléb, ale i marností spartacovských křížů, není posledním slovem básníkovým. V době hnutí novokřesťanského, za vzniku křesťanského socialismu, pod vlivem Tolstého a v blízkosti H. G. Schauera, rozhoduje se Aug. Eug. Mužík pro řešení sociálního problému ve smyslu evangelia: v závěrečné básni "Písní života", "Bůh budoucnosti", slibuje Kristus se svého kříže nejenom, že obrodí a potěší zoufalého jednotlivce moderního, ale spasí v budoucnosti "nad přítomnosti vlnami zrádnými" i celou společnost. Stálý rozpor mezi touto důvěrou křesťanovou a pochybnostmi pozorovatele houstnoucích stínů sociálních jest druhým základním dramatickým motivem v společenské dumě 63