ném přilnutí k patriarchálním tradicím. Zde se lidový konservatismus dobře snáší s novodobou demokracií, a láska ke zděděnému mravu není nikterak na závadu modernímu republikánství nejinak než v Procházkových politických písničkách, prodšených radikalismem státoprávním, nacionalistickým a demokratickým. Z Bartošových žáků zasáhl do literárního života účinněji jediný, a to zcela jinak, než si představoval jeho učitel: Jan Herben. Ion, typický Slovák jiskrného temperamentu a kritického rozumu, zůstává, podobně jako Procházka, trvale venkovanem, a dědinské osudy leží mu především na srdci. V rozboru, doprovázeném vydatnou retrospektivou, zkoumá příčiny rozkladu starých životních forem, ale těchto nemíní zachovati, naopak jako pokrokář a reformista vítá občanské tendence liberální, jež přetvářejí venkov i když znamenají nivelisaci a stírání národopisného svérázu. Tímto směrem dospěla jeho slovácká kronika "Do třetího a čtvrtého pokolení" k protilehlému pólu než Holečkovy jihočeské letopisy "Naši", jimž se blíží jak odporem k patrimoniálnímu zřízení velkostatkářskému, tak prudkým antisemitismem a do jisté míry i reformními sympatiemi: Holeček, žák ruských národníků a slavjanofilů, touží uchovat starodávné selství před návalem liberálních novot, Herben, ctitel a následovník Turgeněvův, pozdravuje právě v těchto novotách možnost a naději obrody venkova. Ale podněty k těmto myšlenkám nenačerpal již z ideového odkazu Bartošova, nýbrž z masarykovského realismu, jemuž byl věrným a statečn)'JO zbrojnošem. Teprve tento realismus znamenal novou etapu sociálního a politického nazírání v literatuře, které úplně vystřídalo duchovní období lumírovské. Mladší žáci Jar. Vrchlického, jejichž básnické debuty spadají do počátku let osmdesátých, nevolili ze svého mistra, trvale určivšího jejich slovesný výraz, bájeslov 61