sledná myšlenka politická, kteréžto výtky nelze zprostiti ani tehdejší politiky z povolání. Ale "Hlasy v poušti" měly, snad právě pro tyto hodnoty citové a pro svou rozhorlenou výmluvnost, značný úspěch, a vynikající mluvčí mladšího reformistického pokolení, H. G. Schauer, napsal: "Sbírkou přítomnou Vrchlický nejlépe ukázal, že přese všechen svůj poetický kosmopolitismus jest náš, ryze náš, že dovede cítit s národem a že dovede plnou formou vysloviti, co na dně srdce nás všech denních bojovníků leží." Uznalá ta slova přímo odzbrojují starší i pozdější odpůrce Vrchlického. Marně však hledáme v tomto početném a dosti různotvárném protilumírovském táboře v Cechách i na Moravě - před ustavením kritického realismu českého s Masarykem v čele - hlubších ideí společenských i politických. Casná - a při mládí Jar. Vrchlického vlastně předčasná - reakce proti básnickému kosmopolitismu Lumírovců na prahu 80. let postupuje dvěma souběžnými proudy: na Moravě ji vedou filologové z "Komenského", J. E. Kosina z Olomouce a Fr. Bartoš z Brna; v Praze se soustředí kolem "Osvěty" za náčelnictví EI. Krásnohorské a Ferd. Schulze i drabantství Rud. Pokorného. Hlavní výtky znějí tu i onde stejně: vedle neúčasti na politických zápasech národa vyčítají se uměleckým kosmopolitům cizí látky a pohlavní ne· vázanost v námětech, což se příčí národně i mravně výchovné tendenci literatury, kterou svorně zastávají tito vlastenečtí utilitáři, zdůrazňující vesměs obsah na úkor formy. Jenom Fr. Bartoš a EI. Krásnohorská sáhli poněkud hloub, jestliže moravský kritik-pedagog v zájmu sociálního zdraví zamítal pesimismus svých básnických odpůrců, a žádala-li obrněná poetka proti kosmopolitické všeobecnosti "barvu lokální i časovou, realistickou či historickou opravdovost"; k důslednému požadavku národního realismu, připravovaného již Májovci, 58