solutna. K podobné mystice sociální, se povznesl po Vrchlickém teprve o dvacet let později Oto Březina ve skladbách, jež básnicky památnou "Hymnu Lazarovu" převyšují, ježto v nich stále zůstává s pathosem slova v rovnováze obrazová názornost vise, což Vrchlickému bylo sice dáno v některých pohledech do dějin, nikoliv však v rozletech do tajemných dálek dění mystického. Zároveň odpovědí těm, kdož vytrvale vinili Vrchlického z nedostatku zájmu a časové otázky národního zápasu i tributem politické lyrice české, rozkvetší v I. 1887-1890 v rukou Sv. Čecha, J. V. Sládka, EI. Krás· nohorské a Ad. Heyduka měrou nebývalou, byl sešitek "Hlasů v poušti'· r. 1890, rozmnožený pak po třech le· tech v "Bodláčí z Parnasu·· o další cyklus vlasteneckopolitických znělek; obecně byly tyto kollárovské a šol· covské sonety uvítány pro svou tendenci, aktuálnost, politickou inspiraci, a jen výjimečně byla vytčena jejich zřejmá závislost na nedávných Sládkových "Českých znělkách··. Politické smýšlení Vrchlického se jenom částečně kryje s liberálním a nacionálním demokratismem české politiky tehdejší, a tam, kde se od ní liší, se nejeví ani zvláště důsledným, ani právě originál. ním, již proto, že se básník stále zmítá mezi krajní skepsí a věrou v lid a národ skoro mystickou. Základ· ním požadavkem se zde jeví právo národního sebe· určení v míru se sousedy, ale s možností vnitřní ex· panse. Ze starých práv jazykových i územních nechce básník popustiti ani pídě, ale vedle nich žádá plnou kulturu myšlenkovou i uměleckou; volnost přesvědčení i bezpečí individuálního rozvoje provázejtež další kroky šťastného národa: "My chceme s každým v svatém žíti míru, jen každý, co nám svato je, at nechá, za vlastním pluhem at jen každý spěchá, 56