uzavřel Vrchlický r. 1883, jako jindy, optimistickou hymnou "Jitro lidstva", nýbrž připojil desetičlenný cyklus sociální reflexe "Hymna Lazarova", který se posléze stupňuje v úchvatnou theodicei. Pod biblickým jménem s historickými pohledy na různé formy svého utrpení a bídy přednáší tu svůj rozryvný monolog věčný paria společnosti lidské, vtělený dnes do proletáře moderního, který vždy nesl risiko hmotného i myšlenkového pokroku člověčenstva. Hned ve vstupní básni hrozí mocným tohoto světa, že za ním jako lačný chrt jde revoluce, ale v zápětí vyznává, že ho neosvobodila ani Velká revoluce francouzská, jako mu z okovů nepomohlo křesťanství se svým soucitem; i nadále se nadarmo dovolává lásky a práva. Lidstvem, které vykořis< ťuje práci proletářovou ve prospěch svého sobectví a své pýchy, vládne Satan, a sám Bůh se projevuje lhostejným i bezmocným vůči bídě Lazarově. Uchvatně se nad básní rozklene žebrákova vise, podle níž slunce i sám Bůh strádají existencí žebráckou: "A já tvrdím směle, on rovněž žebrák jest, neb lásky nezná, a světů vír, sfér hudba přelíbezná, mu s čela dumy nezaplaší ztmělé, sám dokud Lazara jak svoje dítě on nepozvedne." Ne pouze smír světa, ale pravé bytí Boha závisí na osvobození Lazara-proletáře a na jeho povýšení k důstojenství skutečného syna božího. Tato theodicea, kterou bude doprovázet Lazarovo odpuštění všem dosavadním utiskovatelům a počátek věčného bratrství v lidstvu, slučuje živel náboženský s prvky sociálními: vyvrženec společnosti povznese se k pravé důstojnosti lidské a současně Bůh, jsoucno nejvyšší, dojde plnosti svého Ab· 55