Wagnera svorně Darwina, Pastenra a Edisona. Vedle vznosných hymen na Práci, které se u něho opakují ve všech dobách, dovedl oceniti také krušnou lopotu beze· jmenných proletářů jako pravých dělníků civilisace a spěchal, dívaje se na ně pozorně na břehu Vltavy, "v hrubé práce ruchu tisknouti jim dlaně mozolité". Pro tyto zásady moderního humanismu sociálního, neopouštějící v ničem hranice liberalistického nazírání, volíval v prvním desetiletí své tvorby doklady a sym· boly hlavně z dálek časových i místních, a v této honosné dekoraci z galerií a museí se ztrácela živá kon· kretnost v úvahách příliš obecných. Ale od polovice let 80. se jeho Mus. stává civilnější, a knihou "Na domácí půdě", která se později rozrostla ve sbírku "Má vlast", počínajíc, houstnou, jistě také vlivem francouzských básníků, u Vrchlického genry z města a venkova s po· stavami chuďasů neb třídně uvědomělých proletáříl, tu jen sentimentální, jindy však opravdově reflektující; za· pomenutý svazek "Bodláčí z Parnassu", vzniklý těsně před básníkovou čtyřicátkou, má význačné místo v této sociální reflexi Vrchlického, zahrocené mnohdy proti nasycenému a lhostejnému měšťanstvu, kde básník se zamýšlí nad příčinami bídy, třídní nenávisti a sociálního vzdoru. I vytýkali Vrchlickému ne právem jeho kritičtí odpůrci v různých obdobích, že prý je lhostejný k živým otázkám doby; spíše měli pravdu, ukazovali·li, že jeho přemítání o sociálních a politických problémech trpí mnohoznačností a nedůsledností jako pouhý odlesk nálady. Vymítati Vrchlického z českých básníků sociální dumy a politického svědomí, brání prostě projevy tak dokumentární, jako jest "Hymna Lazarova" z r. 1880 a o deset let mladší cyklus "Hlasů v poušti". Knihu dějinných a civilisačních meditací "Sfinx", důležitý to článek v řetěze svých "zlomků epopeje", ne 54