sebeurčení národů; hlásal svobodu myšlenky i slovného projevu; horoval jak pro vymoženosti věd přírodních, tak pro výboje techniky; byl mluvčím pacifismu a obecného odzbrojení; 'neváhal v panské sněmovn.ě vídeňské ujmouti se v rozhodujícím okamžiku všeobecného rovného práva hlasovacího, cítě: "musilo tak se státi právem božským, lidským též, co se stalo ..• " Myslitel, vždy ochotný ke kompromisům, a řečník, rovnající látku do účinných kontrastů, sváděli svorně Jar. Vrchlického, aby tyto ideje, samy sebou značně obecné a leckdy samozřejmé, přednášel sice efektně, ale zhusta se sklonem k truismům. Ale básník v něm, nepřehlušitelný rozvážným občanem, bránil se korektivem mnohdy originálním onomu zlatému středocestí, po němž se ubíral mluvčí české buržoasie za jejích požehnaných let, kdy hospodářský rozkvět přivodil vedle životního komfortu také požitkářství, které se rádo maskovalo umělecky, nejraději v honosném Sl9hu období již historických. Vrchlického odchylky od průměrného názoru myšlenkového jsou hodny zvláštního pozoru, i když byly druhdy jen výrazem náladové skepse, rychle se objevující a stejně rychle pomíjející. Ze skeptického pesimismu své mladosti si ponechal obavu před mocnostmi, které ohrožují pokrok civilisace a vývoj k vyšším formám lidství, a ukazoval vždy k nebezpečí barbarství a tyranie, kněžského zpátečnictví a moci ozbrojené vojensky, jimiž Satan vede svou válku proti moci Ducha svobodného a neunavného; ale při tom nechybělo u něho ani projevů, v nichž protinožec Boha, určený ostatně ke konečnému spasení, svým věčným odporem a vzdorem, nejinak než Lucifer Byronův a Satan Carducciho, povzbuzuje lidstvo k vzestupu a rozletu. Na rozdíl od di1sledných mluvčích měšťanstva, kteří vlastně schvalují jedinou revoluci, Velkou revoluci francouzskou, protože zaručila práva a moc právě jejich třídě, rozohňoval se 52