k selství, od jeho druhů tak velebeného. Osobním osudem uskutečnil s důsledností, nikoliv bez obětí pokus, vyřaditi se z měšťanské třídy, kam náležel rodem i původem, a také pohrdal životními hodnotami, pro buržoasii typickými. Postavil proti ní, čistě romanticky, ideál nezávislého umělce, stojícího se svou myšlenkou, se svým snem, se svou tvorbou mimo společnost a mnohdy přímo proti ní. Byl to ryzí ideál Lumírovců, který dovedl realisovati právě jen sám Zeyer, muž bez rodiny, bez občanského povolání, he~ společenských aspirací a skoro bez potřeb, jenž mezi svými druhy si jediné zasloužil práva, stavěti na vrchol kultury vedle myslitele a umělce také světce. V tom ve všem stál Zeyerův někdejší přítel a později jemu nadobro odcizený Jaroslav Vrchlický na pólu přímo opačném. Jeho ochotná družnost, k níž dospěl ze samotářské plachosti svého mládí, nutila ho, aby se zařazoval do měšťanské společnosti, kde žil; s vrozenou přizpůsobivostí přijímal její vkus, její názory, její ve· řejné starosti a neodvažoval se protestovati proti základ· ním jejím zásadám. Učený básník a akademický hod· nostář, obtížený veřejnými funkcemi a poctami, neváhal, přes svůj umělecký temperament a bohémské sklony, vy· stupovati v životních formách representanta mocné bur· žoasie, a to nejednou v postojích, jimž se naučil od svého životního vzoru, Victora Huga. Sotva se byl z jinošského pesimismu vypracoval za účinné pomoci západních mistrů, jižních zkušeností a jasných zážitků osobních k optimistickému evolucionismu, projevujícímu se v dě· jinách civilisace, pojal do své citově myšlenkové koncepce, kterou mínil po hugovsku promítnouti cyklickými "zlomky epopeje" s theodiceí v závěru, všecky názorové prvky, drahé liberálnímu měšťanstvu stol. XIX. Neunavně chvalořečil vývoj a pokrok; velebil francouzskou revoluci a její hesla; zastával se rovnosti všech stavů i •- 51