v evangelický sen království božího na zemi, tak silného náboženského přízvuku, jaký bychom hledali marně v tuchách a nadějích agnostického liberála Sv. Čecha. Sociální účast o povržené, utiskované a trpící členy lidské společnosti nerozlučně jest s náboženským životem spojena u Julia Zeyera: teprve když si osamělý indi· vidualista probojuje svůj těžký a statečný zápas o společenství s Bohem, teprve když hořkou pýchu svého romantického srdce uměleckého pohřbí v křesťanském sou· citu a v nesobecké pokoře, schopné každé oběti, teprve když prožívá v celé bytosti spiritualistickou obnovu, počí. ná se zajímati o lid, a "líto jest mu zástupu". Ale nedbá, na rozdíl od Čecha neb Sládka, nikterak o jeho boj za právo, jako se politickým formám života vůbec vyhýbá, nýbrž sleduje jen utrpení těch, jimž sociální řád odpírá chléb, důstojenství, lásku a tomuto utrpení chce, v zá· věru své básnické dráhy, básník Víta Choráze i Careviče Eustafa odpomoci nikoliv veřejně organisovanou akcí neb úsilím o změnu IiIpolečenského řádu, nýbrž osobní účinnou pomocí, aktem milosrdenství, ale hlavně pokorným pobratřením se s nimi. Jsou to pro něho "pove· retti", jako byli pro světce františkánského, který kromě východního lidového křesťanství nejpronikavěji působil na tuto závěrečnou fázi Zeyerova vývoje, připravenou arciť dávno naukami budhistickými. Beze zájmu však zůstává Zeyer po celý život pro novodobé útvary sociálně politické skutečnosti a pro re· formní neb revoluční tendence odtud plynoucí; varuje se také toho, aby snad přenášel do svých evokací mi· nulých věků sociologické koncepce neb sociální tužby naší doby: tam i zde ho zajímá jenom lidská osobnost ve svém individuálním rozvoji. Skláněje se s účastnou něhou k trpícímu člověku každé třídy a vyhledávaje nejen strádání, ale i krásu zvláště rád mezi chudinou, neprojevoval zvláštních sympatií k žádnému stavu, ani 50