vědomý aktuální demokratismus není vybroušený sonet sourodou formou, a že by se lépe hodil útvar chansóny, ať deklamované, ať doprovázené melodií, nejlépe pochodovou. Sládek to asi sám také cítil a postaral se po třech letech o korektiv v"Českých písních", jež jsou namnoze protějškem k "litřnímpísním" Čechovým, s kterými příležitostně polemisují (tak báseň "Nejsme sami" jest zřejmou odpovědí Čechově skladbě "Nevěřme nikomu"). A zde dospělo Sládkovo úsilí o zmonumentalisování politické lyriky, stranou retoričnosti a deklamace, nesporně svého vrcholu; stačí jen vzpomenout na velký a skladný symbol "Kováře": "Stůj pevně při práci a kuj a kuj, kováři zasmušilý, lide můj! Jen kuj! Ai slyšet kladivo tvé hřmít! V tvou dílnu na sta let už nepaď svit, ni na tvé rodné pláně, jen ten, jenž z ocele ti srší 1) líc, a v němž, jak buší pěst, duch nezří nic než zbraně, zbraně, zbraně!" A ještě v jiném než formálním smyslu přinášejí "České písně" korektiv. V "Selských písních" zašel Sládek poněkud daleko v tom, že jednostranně, stržen vděčností motivu a. zpronevěřuje se vlastnímu přesvědčení, označoval jenom sedláka za jádro národa. Nyní se rozpomíná na dělníka a z hloubky zároveň humanity i křesťanské zbožnosti píše vroucí a prostou "Modlitbu dělnickou", která snad cize zaznívala atheisticky orientovaným socialistům, ale daleko přetrvala projevy jenom aktuální svou světlou a čistou krásou: "Paprsk záře nesmrtelné sešli v· naše sudby tmavé, 48