hněvně blysk', - přes meze všech plemen, zemí - mozolné si dlaně stisk', - pořízené práce strojem, - kladivem svým hrdě máv', - žádá jedním hrozným vojem - lidské cti a lidských práv") vystřídává bezprávná žena; po hlasu sociálního teroru se ozývá čisté křesťanství; vedle deismu, povzneseného nad církevní útvary, promlouvá také agnostická skepse, vedoucí k pasivitě a k pozorování světa s pohrdavým úsměvem. Snaže se v každém projevu, s výjimkou hlasu terorismu imperialistického a socialistického, najíti přijatelné zrnko pravdy a ujišťuje třídy potlačené svou důvěrou v jejich vítězství (zvláště vřele a s důrazem se ujímá dělného lidu: "Vlast bez vás vlastí není - a národa vše jmění .- má ve vás původ, celé - po právu patří vám, - ne pouze podíl skývy, - i květy z ducha nivy - i slwosty uměn skvělé - a hvězdných vidin chrám.") odpovídá Sv. Čech všem vlastně odkazem do utopie. Nový ráj obrozeného lidstva, svět pacifismu a spolu národní i společenské harmonie vidí však v budoucnosti nepříliš vzdálené a stále opakuje, podávaje "svých veršů chudou kytku, připia.tou na šíp míru," přesvědčení, že této obecné pohody a jednoty možno dosíci bez boje, bez násilí, bez krvavých obětí - národní sebeurčení je jeví v této perspektivě jedním ze stupňů k vyššímu lidství. I neběží v těchto umných řečnických monolozích, v nichž opět básník ukazuje svou hladkou virtuositu, o drama myšlenky, dialekticky zaostřené. Zde, bez ostřejšího pohledu do sociálně politické reality, současnosti, horuje zanícený cit pro obecné ideály. S umělcem odumírá současně myslitel ve chvíli, kdy starce, zvolna usínajícího, ukolébává "blahověst o rodném štěstí všech bratří". Básnický a lidský růst druhého vůdčího Ruchovce, Josefa V ..• §!Mka, nelze sledovati jen pod zorným úhlem vztahu jeho poesie k otázkám veřejným. Zaměstnávají llice důsledného demokrata a vytrvalého odpůrce kaž 45