národního úsilí, trpce lituje ztracené půdy, ale hned dodává: "A přece kdyby náhle jakýms divem nás k výši vznesl nové moci vznik, a já zde viděl v ruchu bojechtivém zpět k horám těm svých bratří zbrojný šik, by násilím je znovu o panoval a jak nám soupeř činil po sta let, jej mocí umlčel a v pouta vkoval a cizoty tam všechny znaky smeť Č tu na ně, přisahám při bohu živém, bych zvolal hlasem kárajícím: Zpět!" Ale vzápětí - a tu jest důkaz sil stařecky ochablých - se básník sám, přímo násilně, vytrhne z těchto kárných úvah o neoprávněnosti politiky národně odvetné a za jakýchkoliv podmínek dobyvačné, aby se ukonejšil dvojí důvěrou v budoucnost: samé podstatě naší národní povahy se příčí jakýkoliv imperialismus, a věk všelidského smíření bez bojů a krve nadchází. Horuje s naivním optimismem: "Vždyt cítíme již na své skráni vláti dech jitra - velké světa obnovy, kdy nebude se dějem slavným zváti vražd, klamů, loupeží děj surový, a kdy též mocný sok náš zhrdne slávou, jíž v triumf řinčí jiných okovy." Takto posledním politickým projevem Sv. Cecha jest politická utopie, a sociální utopií se zanedlouho potom uzavírá i jeho básnické přemýšlení o otázkách společenských; jako na samém začátku básnické dráhy, děje se to nikoliv v uzavřené komposici, nýbrž ve volné řadě cyklické. 43