až budu tam, ó snad bych rád se přišel k tobě vyplakat, ó moje rodná země!" Pronikavě postihl J. V. Sládek, že nejen nesnesitelnost hmotných poměrů domácích, ale i vrozený pud tažného ptáka žene vystěhovalce z vlasti, kterou miluje, po níž bude toužit a kterou přece opouští. A zcela ve shodě s křesťanskou odevzdaností do vůle boží, která vedle věrnosti rodu a půdě jest vůdčím motivem "Selských písní" a "Českých znělek", svěřuje se emigrant řízení božímu, ať ho vede k volnosti nebo v porobu. Jest to skutečná poesie náIJoženská, která pro všecky děti boží, ať věrné domovu, ať hledající štěstí v dálce, určuje jednu vlast nezcizitelnou, jeden domov, jehož vůbec zraditi nelze, jedno středisko stále přítomné: náručí boží, v němž se sejdeme zas. Literárnímu dějepisu nemůže stačiti, aby v kolektivním přehledu shrnul myšlenkové te'ndence doby a básnické školy vyjadřující vedle uměleckých hodnot také její společenské a politické úsilí. Takový povšechný obraz třeba doplniti individuálním výkladem o tom, kterak velké slovesné osobnosti ve svém vývoji básnickém zrcadlí dobové znaky, naplňujíce je vlastními zkušenostmi, obměňujíce je podle zákona své tvořivosti a vtiskujíce jim osobitý svůj ráz. To poznáme z Ruchovců nejlépe u obou velkých poetů školy, u Svat. Cecha a J. V. Sládka, kteří se namnoze doplňují. Sv. Cech pokračuje myšlenkově v tradicíoh obrozenských, ale dodává jim rázu politicky a společensky aktuálního; zpracoval již v mládí četné vlivy západní i východní Evropy, jeví se na vrcholu zralosti produktem a výrazem domácího prostředí, i když jeho složitý a namnoze rafinovaný sloh básnický řečnického a dekorativního nikterak nepokračuje ani v tom, co odkázala předbřeznová 32