vedena revolučním převratem či humanitní evolucí. Čím více přibývalo mu let, tím se určitěji přikláněl k řešení smírnému, umožněnému dorozuměním stavů a tříd v pospolitém díle lidskosti a lásky; poznáme ještě tyto poslední etapy jeho sociálně politických názorů, vychylující se namnoze z okruhu cítění a myšlení rochovského. Ale již nikdy se mu nepodařilo to, čemu jest se tolik podivovati v "Podzemním hlase" z "Nových písní". Básník, pro nějž bouře, ať přírodní ať společenská, byla nejsilnějším zážitkem a zároveň nejplodnějším tvůrčím motivem v domnělé tišině věků, kdy se leda zápasy evropských velmocí zdály pravděpodobnými, vytušil blízkost podzemní bouře sociální a sugestivním slovem vyjádřil plnost času, uprostřed něhož se, nikoliv o almužnu a milosrdenství, nýbrž o právo a moc přihlásí bohatýr chudý, dělnický hrdina budoucnosti. Ještě jedna společenská otázka znepokojovala sociální politiky i veřejné mínění v letech sedmdesátých a osmdesátých, a jsouc plodna motivicky i hovějíc vládnoucímu sklonu exotickému, vnikla mnohonásobně také do literatury: problém vystěhovalecký. Jest nemálo příznačno pro období historicky orientované, že i tento problém ve své aktuální podobě vlastně aktuálně hospodářský, předstupuje tehdy namnoze v perspektivě dějinné a s motivací náboženskou jako konflikt domova a víry v národě reformačním, nad nímž zvítězila moc protireformační. Ale ježto stojíme úplně uprostřed věku liberalistického, rozhodují se spisovatelé zpravidla pro domov proti víře a odsuzují emigraci do ciziny jako úhonu národních statků, i když exulantům náboženské přesvědčení nepopřává řešení jiného; Alois Jirásek, oslavovatel církve české, nedovede v "Sousedech", "Emigrantu" a vlastně ani ve vyzrálém "Temnu" překo,nati tohoto stanoviska. Nelze se diviti, že mu zůstanou 29