Teprve, čteme-li obě básně v těsné souvislosti, pochopíme, jak Sv. Čech postoupil v pojetí otázky sociálně dělnické nejenom nad většinu svých druhů, ale i nad starší projevy vlastní. Dělnického proletáře, "muže zmořeného svislé šíje ve hrubé kyt li, jež ho nuzně kryje", pokorného vyvržence z darů a radostí života, povyšuje nejprve za nového reka dějin v epopeji lidstva, o níž duch světa pracuje a která se stane apotheosou Práce - ale dělník sám "hrdina budoucnosti" neví posud o svém novém důstojenství a skromně s čapkou v ruce ustupuje s cesty pyšným držitelům moci. Brzy si však básník uvědomuje - nikoliv suchým pochodem chladné spekulace, nýbrž plodnou tuchou intuitivní - že pří. chod této "jiné epopeje", tohoto "nového dramatu", ne· nastane v mírném klidu pravidelné evoluce: "podzemní hlas", který neodbytně doléhá k jeho předzvědnému sluchu, jest poselstvím světové revoluce, ta vystřídá v dohledné době dosavadní krvavé zápasy imperialistických vladařů a států a ohrozí domněle pevný dosavadní společenský řád: "Jen ucho skloňte k půdě kolísavé, jak výš se nese temný hluk a šum, jak rachot v hlubinách se blíže valí a vyplnění chystá teskným snům, kdy společnosti krok se v bezdRo sveze, zeď její slétne jako z karet dúm, kdy ortel soudce, anathema kněze i prosba pěvce hrůzou oněmí, až prorve meze ta děsná bouř, jež duní pod zemí." I později se vrátil Sv. Čech několikráte k otázce děl· nické, i později uvažoval básnicky nejednou o tom, zda sociální změna, souvisící s třídním zápasem, bude pro 28