Byl to opět SV. Cech, kdo nejurčitěji a nejtypičtěji vyslovil vztah své doby a jejích básníků k otázce dělnické, to v témže "Lešetínském kováři", který tak názorně zobrazuje odpor tradičního řádu domácké živnosti proti cizáckému kapitalismu, organisujícímu výrobu tovární. O kovářův neústupný odpor proti německému fabrikantu se sdílejí představitelé tří tříd, jež jsou obětí nové hospodářské soustavy, rozrušivší záhubně staré útvary životní: starý soused Brázda, jenž se stal bezzemkem a pozbyl veškeré půdy pod nohama, ztroskotavší vystěhovalec ]óza a tovární dělník Prokop. Kdežto Brázda a Józa klesají pod osudem individuálním, který v jejich mysli živí vzdor a chut k osobní odvetě, zosobňuje Prokop "v malé kupě soudruhů svých s lící utýranou" revoluční uvědomění třídní a dělnickou odvahu k otevřené vzpouře; ta ho spojuje s kovářem, živnostníkem na zděděné půdě, jakmile se tento vzchopí k odporu proti představiteli kořistnického kapitálu. Na rozdíl od kováře, zosobnění to české tradice, hlásí se v Prokopovi princip mezinárodní, "vášeň ztýraného lidu, lidu s otčinou a řečí různou, spiatého běd sterých páskou hrůznou", ale zároveň se hlásí také velmi probudilá inteligence, uvažující pronikavě o poměru práva a moci, morálky a zákona - básník jest k němu krajně spravedliv, i když se nesrovnává s jeho zásadami socialisty velmi opravdového. Když na sklonku osmdesátých let bušilo socialistické hnutí dělnické se sebevědomou energií na brány českého života veřejného, chovali se k němu básníci mnohem méně zdrženlivě, než oficiální politikové. Byli dosti velkodušní, aby v sociální politické straně, organisované německými myšlenkami dílem z Vídně, dílem i z Říše a vyznávající okázale internacionalismus, rozpoznali její české lidové nositele s typickou tváří domácí, se zřejmými stopami dávného českého demokratismu. Horoucí, nikoliv však zaslepený nacionalismus 26