A nejinak i v próze výpravné: nikoliv Ruchovci sami, nýbrž spisovatelé, kteří je spojují s generací májovskou, Jakub Arbes a o mnoho později Antal Stašek, pokračují v dráze nastoupené K. Sabinou a PElegrem Moravským a ukazují v románových skladbách, kterak třída továrního dělnictva se svým zápasem o chléb a společenskou spravedlnost, se svým smyslem pro osobní čest i ná· rodně jazykovou záchranu se stává stále významnější složkou českého života sociálního v městě i na venkově a pravou nositelkou toho, co máme nazývati lidem. Vlastní Ruchovci dlouho neposlouchali výzvy, kterou v almanachu Skoly pronesl s takovým důrazem Jaroslav Martinec k inteligenci, aby přemýšlela o příčinách nespokojenosti "chátry" a snažila se usmířiti ji. U Mir. Krajníka, Em. Miřiovského, Rud. Pokorného, Lad. Quise, V. Snajdra se v horlení proti otroctví ozve časem vedle vůdčího motivu vlasteneckého také sociální tón, který zní i pod jejich nečetnými obrázky lidské bídy v městě i na vesnici. Také EI. Krásnohorská, v jejímž českém a slovanském buditelství zanikají ostatní myšlenky a city, příležitostně s výmluvností sobě vlastní zaveršuje o těch, kdož "nám rovni před přírody svatým soudem, z nás vy· hoštěni jsou jak horší brak" a o tom, že "padá bída vy· děděných davů jak žhavý pohled na šťastného hlavu", aby posléze nikoliv v duchu sociální spravedlnosti, nýbrž soukromé dobročinnosti jako "vykoupení z těchto vin" doporoučela "milosrdný, dobrý, smírný čin". Ostřeji, z plnosti bolestného prožitku, dotkli se otázky dělnické v začátečnických básních, jímž osud nepopřál ani pokračování ani uměleckého rozvití, dva mladí veršovci, oba sami proletáři, František Simeček a Antonín Koukl; tento postavil šolcovský motiv "ruky mozolné" do sao mého středu své lyriky a skromných balad sociálních a s působivou drsností hájil dělníkova práva i na práci i přiměřenou mzdu. 25