všedního stupně opravdu byl, dokázal velkorysou básnickou persifláží mezinárodního opičáctvÍ a snobismu v "Hanumanu" i duchaplným výsměchem učené pedanterii, zasnoubené se samolibým vlastenectvím v "Kratochvilné historii o ptáku Velikánu Velikánoviči". Dohy, kdy se síla myšlenky, citu a vůle soustředí na ohranu proti zevnímu nehezpečí a proti nepřátelům národního neh třídního celku, mívají zřídka náklonnost k přísnějšímu sehezpytování a skutečnou schopnost autokritickou; v seheohranném napětí se to jeví povážlivým podlamováním vlastních sil. Tak bylo po analytické sehepitvě generace Nerudovy mezi Ruchovci, kteří velmi nelihě nesli, když v následujícím, realistickém pokolení zazněl přirozenou reakcí káravý hlas sehezkumného ohviňování. Tehdy adresoval Sv. Čech "věčným karatelům" výstražné verše: "v čas důtky pelyněk je lidu zdravý, a neškodí též perné šlehnutí; než stálým haněním se málo spraví, a věčný nářek jen se znechutí. Dlí náprava, kde každý jenom káže radš chop se díla, kdo máš zdravé páže! Co prospěje, když tupit jenom znáš čin ostatních, že není lepší, větší, jím bereš chut a sám nic nekonáš? I malý čin je víc než pouhé řeči." Takto si vysvětlíme uprostřed této literatury, psané spisovateli měšťany pro měšťanské čtenářstvo o soukromých i veřejných formách huržoasie, tak shovívavou šetrnost k této třídě i tam, kde se autor tváří satirikem; nezapomeňme ani, že v téže dohě i sám Neruda, celým temperamentem mnohem dravější než hedváhný samotář Čech a nadto podle rodu, zásad i záliby příslušník 21