proti buržoastickému řádu. Dojista nabyl pohodluý a přízemní blahobytník, v předsudcích bezstarostného garconství zestaralý pražský domácí, pan Matěj Brouček, názorné konkretnosti tím, že ho autor v mírné sebeironii vyzbrojil rysy vlastními, ale tím zároveň utrpěla satira společenská. Nezesílila ovšem ani tím, že proti tomuto prototypu měšťanského středocestí jsou do účinného, ale mnohdy jen drastického kontrastu postaveni představitelé výjimečné výstřednosti, na níž není nic typického a tím méně sociálně průkazného: éterické stvůry měsíční romantiky, husitští radikálové náboženského a mravního rigorismu, staromódní básník, odci· zený životu, učený pedant, žijící jen svým antikvářským libůstkám - všem těmto domácky a časově zúženým donům Quijotům se nedostává obecnější platnosti, jakou nelze přisouditi ani Sanchu Pansovi z Vikárky. Požívačnou a střízlivou pozemskost tohoto měšťáckého sofika nekonfrontuje Sv. Cech se společenskou a mravní skutečností denního života občanského, nýbrž s extravagancemi snů, přeludů a vidění na okraji banausního požitku, v němž ztrácí vědomí své úsoby a jest vlastně odsouzen k trpnosti - hle, satira, která klouže jen po povrchu života a nezarývá do jeho masa! Nebylo tomu jinak ani u jiných humoristů rochovského a lumírovského období, pokud se odvažovali nevýbojné satiry na svou měšťanskou třídu, a to spíše na její zvykovou tradici než na její mravní jádro, u Heritesa, Liera a zvláště u Herrmanna, který v otci Kondelíkovi zopakoval a zhrobil pana Broučka, aniž se vůbec pokusil postaviti proti svému otylému živnostníku jakýkoliv kontrast živlu nešosáckého neb dokonce výstředního. Ovšem ani básnický Cech ani prosaický Herrmann se neztotožňovali se svými českými a pražskými Pansy, ale byli k nim oba shovívavější, než se sluší na skutečné satiriky, a že alespoň Sv. Cech satirikem ne 20