přísného smyslu pro odpovědnost mravní, Eliška Krásnohorská, neunavně kárala své družky pathetickými výzvami veršovaného řečnictví i vtipnou satirou duchaplných bajek, vědouc, že tím plní týž úkol, jemuž její velká přítelkyně Kar. Světlá v posledním obdohí svého tvoření zcela obětovala básnickou integritu svých prací. A jiná žačka a pokračovatelka Kar. Světlé, Teréza Nováková, zahajuje svou činnost beletristickou kritikou malodušných a zcizáčtělých dcer české buržoasie, ať v cyklu kárných povídek humoru poněkud zahořklého, "Z naší národní společnosti," ať v prvním, nevalně zdařilém pokusu o větší skladbu výpravnou "Maloměstský román". Přemíra této kritiky a satiry jedné, právě národní stránky života ženského způsobila však, že se jak od spisovatelů, tak od spisovatelek dozvídáme příliš málo kladného o mravně společenském poslání ženině, jak si jej představovala období občanského liberalismu: o jejím účastenství ve výchově dítek i dospívajících dívek, o její výchovné péči o služebnictvo, o její činnosti v korporacích chudinských a sociálně ochranných, o jejím působení ve spolcích vzdělávacích a lidovýchovných. Vysvětluje se to namnoze nedostatečným zájmem literatury té doby - a to nejenom české - o dospělou ženu vdanou a o její osudy, které si směla jen zcela výjimečně určovati sama: oltářem opravdu v životě i v literatuře se končila její osobní svoboda i hluhší zájem o její osobnost. Obraz ruchovské literatury, vycházející z měšťanstva a obracející se hlavně k němu, by nebyl úplný heze zmínky o vypuklém zrcadle typisující satiry, které největší z Ruchovců, Sv. Čech, nastavil v panu Matěji Broučkovi pražské české buržoasii; běží však tu nesporně spíše o satiru na filistra, kterou podniká v jádře romantický umělec, než o satiru, namířenou proti měšťáctví se stanoviska jiné třídy společenské a z odporu 2* 19