aby dospěl k zavern o neslučitelnosti selského češství s aristokracií rodovou; po letech pojal otázku tu velice podobně s týmiž výsledky A. Sova v "Tómě Bojarovi". Jos. V. Sládek, k jehož nejdůvěrnějším přátelům od mladosti náležel český šlechtic-demokrat, zdůrazňoval proti neoprávněné pýše urozeného panstva zaslouženou hrdost sedlákovu, který má urozenost svou, a v ironickém čísle "Českých písní" se posměšně obracel k aristokratům "Hoj, vy naši páni šlechtici" káravou řečnickou otázkou: "Hoj, vy naši páni zemani, mlékem, krví českou chovaní, kdy pak vy to přece poznáte, že k té zemi srdce nemáte?" Ale Jos. Holeček jde mnohem dál, neboť jako ruští "národní ci" stále krouží kolem myšlenky pozemkové re· formy: co šlechtici kdy selskému stavu ubrali z půdy, aby si tím ucelili své latifundie, musí mu opět vrátit a tím pomoci venkovským bezzemkům, kteří jsou namnoze obětí zvůle aristokratů a jejich předků; kritika se tu již stupňuje přímo v hrozbu, jejíhož splnění se Holeček ještě dočkal. Skoda jen, že právě v této řeči naléhavost jeho stavovského požadavku nebyla v rovnováze se spravedlivostí smýšlení, a že se jeho znalost aristokratického světa jeho českých Schwarzenbergů, na něž v "Našich" míří, nemohla ani zdaleka rovnati jeho prožitým vědomostem o domácím selství, takže právě tyto stránky jeho selské epopeje zůstávají blíže pamfletu a paskvilu než mravoličné epice, typisující skladnými postavami celý osud kraje v přesně vymezeném úseku časovém a při tom pod zorným úhlem národních dějin. Vytlačování rodové aristokracie s čelných míst veřejných souviselo se vzrůstem sebevědomí třídy měšťanské, která se vedle rolnictva v této době obecně pokládá 16