28 ocítaji se často ve spojeních velmi působivých,· na př .• lampy rudá zář ubledlou mu polila tvář« (zp. lL, v. 232 a 23~), »nad temné hory růžný den vyvstal« (zp. III., v. 1), .ohromn, jako noC'i stin v růžový strmě nebes klín - nejzáz vrchů nejvyšší stále (zp. III., v. 13-15), .• nad temné modro hor brunátné slunce rudé zasvitnuloe (zp. lIL, v. 16 a 17), .veslování "modravé stíny vln v rudé pruhy rozhání« (zp. lIL, v. 2a 23), »modravé páry z lesů temných v růžové nebe stoupajíe (zp. lIl., v. 5 a 6), .vyšlého slunce rudá zář zločince bledou barvi tvář«(zp. III., v. 74 a 75), »nad dálkou temných hor poslední požár plál« (zp. lIL, v. 178), a nejpropracovaněji: -za tou v dálce pode mraky temnorudý požár hoří, dlouhý pruh v plamenné záři, západní rozvinut stranou, po jehožto rudé tváři noční ptactvo kola vedší, jako by plamennou branou nyní v dálku' zalétalo. (lnt. 11., v. 14-21). Obzvláštním kouzlem však působí, kde Mácha kombinuje se zelení, barvou, jež dlouho mu byla cizí; tentokráte nejen jednodušeji s bělí, -v jezeru zeleném bílý je ptáků sbore (zp. III., v. 20) a .tam v dolu zeleném roznáší bílý květe (zp. lIL, v. 28), nýbrž i mnohem uměleji s modří a bledým jasem, .daleko přes jezero hledí; tu se jí modro k nohoum vine, dále zeleně zakvítá, vždy zeleněji prosvítá, až v dálce v bledé jasno splyne« (zp. L, v. 41-44). Takové barevné jemnosti byly Máchovi v »Krkonošské pouti« je8.fě nedostupny, ač právě tam se básník malíř barevně a světelně osvobozoval jak od jednotvárné temnoty nočních elegií, tak od jednostranného světelného ladění Byronova. Povšimli jsme si poněkud zevrubněji této podceňované stránky Máchova tvoJ'eni, a srovnavše stanovisko • Krkonošské poutie i s pracemi předchozími i s pozdějšími, znovu jsme dovodili, že .Kl'konoŠská pouť. stojí na důležitém přechodu Máchova uměleckého vývoje. Toto její význačné postavení ospravedlňuje obšírný rozbor, jejž jsme věnovali nad jiné památnému zlomku našeho básnictví.