27 ,> Máj e" raději seskupení barevná, - celek působí dojmem tak svěžím a barvitÝnI, že ne neprávem bylo řečeno: »co je to jiného než jednoduché, a v prostotě své přec plné a syté, přírodě odpozorované epitheton homerské? (Jar. Vlček, »Několik kapitolek z dějin naší poesiec, str. 86). Přehled těchto barevných epithet a obrazů z lOM áj e. přispěje snad k hlubšímu poznání Máchy jako lJásníka malíře. ' Epitheta bílý a bledý dostalo se přečetným zjevům; bílé jsou: dvory, kaple, lebka, líce, města, mrak, ňadra, obláčky, pláště, příkrov měsíce, ptáků sbor, šat, věže, zdi, zuby; bledými Mácha nazývá lebku, měsíc, stín dvorů; lunu překrásně jmenuje bledě jasnou, jasně bledou (zp. 1., v. 21). Několikráte pojem bělosti sesílen gradací, tak v popise zimní krajiny: 'po dole, po horách, lesy, jezerem, polem co příkrov daleký sněhu se bělmo táhlo, co příkrov rozstřený, nad lebkou i nad kolem- (zp. IV., v. 14 až 16) a v líčení lebky Vilémovy: .až vzešlá luny zář i mou i lebky té bledší činila tvář« (zp. IV., v. 57 a 58). Pro kontrasty světla a temnoty jsou zvláště charakteristická místa: .holoubátko sněhobílé pod černým mračnem přelétá« (zp. 1., v. 81 a 82), .vížka ční nad stromů noc, její bílý stín hlub okoť stopen v jezera klín. (zp. 1., v. 111-113), »temný vod klín, vše lazurným se pláštěm krylo, nad vodou se bílých skví šatů stín« (zp. 1., v. 135-137), »vždy bledý, bledší její (lampy) kmit až vzadu zmizí její moc, a pustopustá temná noc ostatní díl zastíní- (zp. II., v. 225-228), »V rozlehlých rovinách spí bledé luny svit, kolem hor temno je, v jezeru hvězdný kmit« (lnt. 1., v. 1-2), »nade temný horní stín vychází hvězdy v noci klín« (zp. 11., v. 117 a 118), »jak světlo stín se střídá« (zp.· lL, v. 124) a »kolem něj zástup jde - co nebem černý mrak, z něho co blesku svit - v slunci se leskne zbraň (zp. lIL, v. 52-54). Ale není to pouze temno (temné jsou: dálka, hory, noc, stěny, vlny, vody klín), s nímž kontrastuje tato ostře viděná běl, nýbrž i modř (modré jsou: dálka, hory, mrtvá zář světýlek, temno hor). Nyní vyskytají se taková seskupení barev: >lilie vodní zakvétá nad temné modro, tak bílá se plachta větrem houpá, štíhlé se veslo v modru koupá« (zp. 1., v. 81 a 82, 90 a 91), »po modrém blankytu bělavé páry hynou« (zp. lIL, v. 127), »města jsou vzdálena co bílý v modru mrak« (zp. m., v. 181). Oblíbená růžová barva (růžové jsou: klín, nebe, večer, zář luny, zlato; nebe je růžojasné, den jest růžný, .brunátné slunce zasvitne rttdě«) a u Máchy méně obvyklá barva rudá 1 1 Že Mácha měl neobyčE'jný smysl pro barvu červenou, dokazuje několik až překvapujících postřehů: »nade věží brunátná hofela denníce. (»Kfivoklad< sv. II., str. 9), »začervenalé kamení a mlhou ztemnělá ranní záře činila, že krůpěje krve na ní vyvstávati se zdály« (tamže), .hluboko pod hradem šuměl červený potok. (tamže str. 14), což založeno na zápisku z deníku (sv. lL, str. 310).