26 barevné a vychovávaly umělce temnosvitu v malíře koloristu; pokusy o to viděli jsme také v »K r k o n o š s k é P o U ti«, která časově náleží sice asi za »K I á Š t e r S á z a v s k ý«, ale v podstatných částech vznikla před • Val d i c e mi« i » V eČ e r e mna Bez d ě z u. podle svědectví deníku z r. 1833. Pokrok ten se děje směrem výše naznačeným: nejprve si Mácha všímá růžových, žlutých a zlatých barev provázejících východ a západ ~luneční; potom (snad ještě pod vlivem Byronovým) zabývá se hodnotami a odstíny modři; posléze podává i ostatní části spektra.! Vypouštěje veškeré doklady (počtem velmi č,etné) temna a jasu, černě a běli, vypisuji ze jmenovaných cestopisných novelmísta charakteristická pro Máchovo bohatší a zjemnělejší nazírání barevné. V oblasti červené barvy a jejích odstínů pozoruhodnější jsou doklady: »růžové červánky planuly nad západními horami a rudě barvily tiché zdi« (Kl. Sáz.), >jediný, široký, temnorudý pruh červenal se na západním nebi, a klášter i kostel strměly v jeho záři plamennou (tamže), »temnomodrý stín střídal se s rudožhavým světlem prvního slunce« (» Valdice«), »truchlivě ležel rudý paprsek sotva vyšlého slunce na červených střechách Kartauzu Valdického a nad celou rovinou vůkol nich« (» Vald ice. ), »na nejvyšším temenu se bělal málo rozeznaný kostel na obzoru rudého nebe co bílá skalina strmící na krvavém moři« (tam že) a »v růžových červáncích plane země v objetí večerním jako krásný, tichý obraz« (»Več. na Bezd.«). Ještě delikátnější jsou kombinace modři i jiných barev: .za klášterem vzhůru po horách táhly se temnomodré lesy, až tam, kde na temeně jejich nejvyšším jednotlivé černé jedle strměly při obzoru růžového nebe. (»Kl. Sáz<.), -lehké modravé sUny poletovaly nad temnými lesy, a jen vrcholky hor ve mdlém růžovém lesku se skvěly, hlubší a hlubší rozkládalo se ticho nad divokrásnou krajinou, a slavná letní noc rozněcovala zponenáhlu své hvězdy po rozsáhlém temněmodrém nebi < (tamže), -jasně již sem tam míhaly se hvězdy po modrošerém nebi, a plačící paprsek jejich poletoval po dalekých lesích« (tamže) a .bílé šaty dívek malou rakev nesoucích míhaly se zelenými lučinami, a černé korouhvičky vály nad nimi co dvé přeletujících havranů« (» Valdice. ). Přirovnáme-li posléze - Máj« k těmto přechodným a průpravným pokusům koloristickým, překvapí nás neobyčejný pokrok, jejž Mácha učinil od r. 1833 do r. 1835 a 1836. Dávný milovník temnoty a s ní kontrastující běli se nezapře, ale epitheta bílý a bledý kvantitativně zatlačují označení tmy. Modř nyní často shledáváme na Máchově paletě, ale vedle ní i červeň a zcela nově zeleň; místo kontrastů SVětelných hromadí básník 1 Theoreticky pojednal u nás o těchto a příbuzných otázkách podle hojné literatury odborné Otakar Fischer v článcích »Kontroversa o vývoji lidského smyslu pro barvy« v .České mysli. 1908, r, IX. a »Dialog o barvách. ve »Volných směrech- 1910, r. XIV.