24 poslední své metafysické tuchy vypěl velkolepě jednoduchou a výraznou básní »N o c«, založenou na hluboce promyšleném kontrastu ~temné noci - jasné nocie. A přece právě v tomto přípravném období, vyvrcholeném lOK r k o n o š sk o u P ou t í«, kdy se Mácha, kolísaje mezi rozličnými básnickými vlivy, teprve hledá, sesiluje se jednostrannost jeho barevného a světelného názoru mocným vlivem cizím: jeť i zde žákem Byr o n o v Ý m. Když byl překonal Byrona v podstatných věcech, přestal mu podléhati i v oblasti optické; ~M áj« značí již statečný krok k básnickému osamostatnění i po této stránce. Lord Byron nebyl básník zvláštní barvitosti; přirovnáme-li na př. jeho orient k východu Hugovu, ba i k Moorovu, překvapuje nebohatost palety lordovy. Nejčastěji užívá kontrastu světla a tmy, rád uvádí v protiklad barvu černou a bílou, při čemž namnoze- hluboká modř zastupuje čerň a pak kontrastuje s bělí a bledostí. Není to dojista nahodilé: Byron byl v životě i v poesivášnivý milovník protikladfl vůbec. V jeho epických povídkách stále stojí proti sobě temné, demonické mužství a hílá, zářivá ženskost, schopná krajní oběti. Jeho mužské postavy jsou konstruovány z temnoty vášní a z ,jasu hrdinství, z noci nenávisti i pýchy a z bělostné touhy po vykoupení. Jeho děje zmítají se mezi nočními tmami vězení a sněžnými vrcholky volných hor; ale také modrým vlnám moří a jezer připadá podíl významný. Shody s Máchou, u něhož však kontrast ten byl jinak motivován, jsou překvapující, takže Mácha byl v období »Mnicha« a částečně ještě při koncepci »Máje« byronistou nejen fantasií a náladou, nýbrž i znakem.! Velmi zhusta užívá Byron těch kontrastů pří líčení postav ženských. - O Gulnaře v »Korsaru« dí (zp. ll., sl. 12): .that form, with eye so da.rk, and cheek so fair, and auburn waves of gemm'd and braided hair; with shape of fairy likeness - naked foot, that shines li ke snom, and falls on earth as mute«, a na jiném místě (zp. lIL, sl. 17): »And now he turn'd him to that dark-eyed slave - - but varying oft the colour of her cheek to deeper shades or paleness«. A o Medoře dí Byron v téže básni (zp. III., sl. 20): »the long dark lashes fringed her lid s of snom.« V "Giaourovi« (v předposledním odstavci) líčí Leilu .with braided hair and bright black eye«; v .Parisině« (sl. 14) hrdinku "or shade the ylance o'er which they rose, but round their orbs of deepest blue the circling mhite dilated grew«; v .Hebrejských melodiích« krásnou a nevinnou židovku »She walks in beauty, like the night or cloudless climes and starry skies; and althaťs best or dark and bright meet in her aspect and her eyes; I Volím doklady pouze z těch děl Byronových, jejichž vliv na Máchu je dokázán a tím doloženo, že je četl Jsou to básnické povídky "Giaour«, "Korsarc, .Larac, »Parisina« a "Vězeň ChilIon s k ý« i »H e b rej s k é melo d i ee.