23 tys přejatý ze skutečnosti. Ale že se Macha učí rozeznávati barvy za celkového zatmění krajiny, o tom svědčí dva doklady:»os~ěžená čela zmodt'alých hor, jež z temné noci strměly' a »v dálce vroubily ji modrošeré hory jako vlny nočního moře.. Rovněž barvitě jest nahrazen kontrast běloby a černi v závěrném odstavci: »s vysoké skály padala řeka ve vymletou hlubinu, zčeřená v bílé pěny; kde však tišeji odplývala, hlubina. její zelenala se co lučiny z jara'<. Tato místa ukazují již od temnosvitného .M nic h a« k barvitému .M áj i<. Mácha, jenž si v »K r k o n o š s k é P o u t i« vůbec liboval v kontrastech,l nahromadil na několika stránkách velké množství protikladů temnoty a světla. Některé z těchto kontrastů jsou založeny na přímém pozorování krajinářském: »města co bílá znamínka vyhlížejí z šerých stímt«, »záře měsíční stříbří osněžená čela zmodralých hor, jež z temné noci strmí co zsinalé hlavy mrtvých králů, korunované stříbrnými vínky., .v dálce vroubí krajinu modrošeré hory jako vlny nočního moře a černé mračno sype hustý déšť na rozkvetlé mezi horami luhy., .tmavé jedle a borovice stojí po horách v oděvu rosném, s vysoké skály padá řeka ve vymletou hlubinu, zč.eřená v bílé pěny.« Ale Mácha tyto protiklady přenáší z přímého názoru. i do obrazů, jimiž provází své pochody myšlenkové. Tak praví v řetězci parallel, jimiž zobrazuje tragická zklamání svého bytostného illusionismu: .Za svítání obdivoval se sněhobílé záři lilie, než již v noci viděl ji skláněli korunu stNbrobílou k vlhké zemi.« Tak rozvádí tesknou meditaci o své beznadějné erotice odstavcem, v němž stále střídá se tma a jas, noc a záře: »Ty jsi vzešla jemu co hvězda jitřní nad temné vlny myšlenek nynějších, a první paprsky padaly opět v jeho temnou, mrtvou noc; zlaté sny mladosti jeho vrátily se: než myšlenka, že jediná hvězda, které lze bylo osvítiti stezky pouti jeho světlem růžovým, není hvězdou jeho, a že paprsky její jen proto usmály se teď ve tmtt jej obkličující, aby tak brzo zase zhasly a jen mocněji probudily touhu jeho po světle, . " tato myšlenka řítila jej zpět v noc myšlenek předešlých«. Toto světelné nazírání tkví hluboko zakotveno v svérázu individuality básníka, jenž sám sebe kreslí slovy: »temné vlasy jeho vlály ve větru kolem bledých tváří a pěkného čela. a jenž 1 O zvukových kontrastech a malbách, pro Máchu zvláště příznačných, byla řeč výše. V,K r k o n o š s k é P o ut i« velmi často se objevuje protiklad chladu a horka, jako vůbec tato oblast pocitů je zastouppna hojně. Vedle studeného sněhu uvádí se chladnd výše, chladnd slza, ledovd slza a slzy vřelé. Dvakráte propracován jest kontrast tohoto druhu: .rosa noční co slza chladná skropila vřelou mou rukue a se zvláště umělou zeugmatickou konstrukcí; .až chápajícího se osamělého stromu mne v noc zavítá koruna jeho opět slzami ledovými probudí ze snŮ horoucích v opravdivost strastnou, až vlastni vřelé slzy moje v led. ustydnou.<