2- je'mným temnosvitem, jíž vévodí .šedivý mnich«, vlastní barvy skoro cizí. Výjimku činí ,barva ?-ůžová, provázející zrození světla ze tmy: »v růžové již vše se zář'i smálo. (v. 73), »co to děvče v mladosti růžené, krásné jako jitro uzarděné. (v. 83 a 84), »pap ršlek, v němž růžně vše se skvělo, věnčil ještě Vyšehradu hlavu« (v. 61 a 62), »však ten zásvit růžojasných lící jest jen promyk hvězdy padající« (v. 245 a 246). Podobný poměr zračí se ,'V K r k o n o š s k é P o u t i«. Základní ladění celé práce jest hluboká temnota, s ní? místy kontrastuje intensivní běl; jen tu a tam vycházející nebo zapadající slunce přivádí s sebou růžový přísvit; kontrasty světla a tmy jsou provedeny pečlivě a se zřejmou zá,libou. Mácha sám pocítil, že hromaděním temnoty vzniká jakási jednotvárnost,' ale nevěděl, kterak se jí vyhnouti, když duše jeho skutečně byla stále ponořena do hlubokých temnot a stínu. Zápisek z deníku z r. 1833 (Vlčkova vydání sv. II., str. 318): »Chtěl jsem říci: byla tmavá noc - však pryč '5 tím - nechci, aby v spisu mém jaká temnost panovala - proto počnu: Byl večer ŠWl;ý - šerý??? - ano šero bude v mé povídce -- tehdy: Sero, bylo atd.« - tento zápisek, svědčící o jemně vytříbeném smyslu slohovém, uváděli hychom v přímou souvislost s • K r k o n o š s k o u P o II t í«. Sledujeme-li epitheta v .K r k o n o š s k é P o u t i«, setkáváme se nejčastěji s epithetem »temný«: temný jest les, vlasy, vlny, noc, hory, hráze; rovněž rád tu Mácha užívá epitheta > šedý « a >šerý', šedý jest stařec, vlasy, hory jsou modrošeré, stíny šeré. Bělost je zastoupena rovněž hojně: znovu a znovu mluví se o stuc1eném sněhu, který pokrývá krkonošské vrcholky; horská bystřina pění se bíle,. allegorická postava ženská jest bledá s tváří bílou jako křída, s rukou sněhobílou, měsíc svítí bledou nocí; města jako bílá znaménka vyhlížejí z šerých stínů. Naopak užívá- li Mácha barvy, růžové, jest to takřka jen konvenční epitheton constans při líčení východu nebo západu slunce; tak uvádí »hory zardělé v právě zapadajícím slunci«, »celý klášter planoud v růžožhavé záři vycházejícího slunce« a »růžobarevné červánky, ozlacující cestu přešlou;« na samostatnějším postřehu zakládá se obrat ~jediná hvězda, které lze bylo osvítiti stezky pouti jeho světlem růžovým«. V obor pouhé fraseologie básnické počítali bychom výraz .růžové věnce« a >věnec z bílých a červených růží. 1; zde se neprojevila zvláštní nová schopnost barevného postřehu. Za to značné rozšíření barevného obzoru Máchova se hlásí tam, kde se na jeho básnické paletě objevuje modř a zeleň. Modré oko ve vlastní podobizně arciť nerozhoduje, toť prostě 1 Do téže kategorie náleží častěji Se vracející epitheta »kvetoucí. a >pestrý«. Kvetoucí jest příroda i krajina, pestré jsou luhy a barvy postav svatých.