21 Za hroby mám znovu mladost sníti? ° Aby znovu prchl její stín? Ó, by mohl navždy hrob mne krýti! P Věčné nic! v tvůj já se vrhnu klín .• Není snad příliš odvážno tvrditi, že teprve v télo reflexivní básni. nalezl Mácha přiléhavý výraz pro myšlenkové a ci~ tové' vzruchy a vzněty, které po několika rozbězích v dokumentech intimních vysloveny byly • K r k o n o š s k o u p o u t íc. Takovým hodnocením ovšem autobiografická novella Máchova klesá na pouhou skizzu; dlužno však zároveň vyznati, že solva se najde v českém básnictví náčrtek velkolepější. IV. Z rozličných údajův a pozorování našeho rozboru vysvítá též, že vývojové místo »K r k o n o š s k é P o ut i« jest mezi .M nic h e m« a »M áj e m«: naSVědčovaly tomu motivy, obrazy, obraty stilistické. Zvlášť zajímavě však dokazuje to i důležitá jedna stránka Máchova umění, posud málo oceněná, Máchova schopnost postihovati a zpodobovati světlo a tmu, barvy a odstíny, jmenovitě pak kontrasty barevné a světelné. V prvním období činnosti, která přibližně končí» Mnichem«, Mácha jest básníkem nočních krajin, temných, šerých, zamlžených výjevův a hlavně prudkých protikladů černě a běli. Doklady z -Mnicha. illustrujtež Máchovo barevné a světelné zření v této době. Temnotu a její odstíny maluji v • Mnichu« verše »znovu noc plášť rozstie černý« (v. 22), »jak by temnost kolem byla čirá« (v. 58), .v kobce tiché černě obestřené« (v. 77), »leží místo tiché bez jitra svUání« (v. 98), »čirá tma, jenž se v kol hrobky vije; časem p;chnouc, v polu odekryje všecky hrůzy místa tak pustého, časem vše zas do roucha hustého šerých nocí sevře« (v. 109-1l3),>i stměla širou zem oblaků hustých moc« (v. 214). Intensivně vidí Mácha v .Mnichu« i barvu bílou: .zimní noci roucho kryje sněžné hory Helvecie; dolů horou, vzhůr po hoře, všude bílo - sněžné moře - nade sněhy tváří bledou zírá luna mlhott šedou« Cv. 9-14 a 29-34), >světlem bledým lampy ozářená stojí rakev« (v. 131), >vybledlou jeho tvář strašnější činila sinavá luny zář« (v. 175 a 176). Sloučením obou pr03tředkú světelných dochází Mácha účinných kontrastů: »nad ní lampa, v ni světlo nejasné, div že hoří - plápolá i hasne; i zas doutná. (v. 106-108), »by se prodral slunce blesk tam zlatlí, ozářiti chtěje krásnou mocí rakví Wno; v hrůzy tyto'spiatý stane se jen pustou zase nocí. Cv. 127-130), a nejkrásněji: »velebný Vyšehrad v paprsku Luny stál, od zdí od sesutých i od skal kolmých stín stopil se hluboko v Vltavy temný klín« (v. 168-170). I jsou celé skladbě ovládané ta-