20 s k o u p o u t í«. Mezi lyrickými básněmi Máchovými čteme krásnou meditační skladbu »T ě Ž k o II Y sIn o s t« (.Buďte zdrávy, vlasti modré hory!«), která obsahuje nejen tresť celé lOK r k o n o šs k é P o u t i«, ale takřka její definitivní, zhuštěnou a úsečnou stilisaci. 1 Navždy se básník loučí se svým domovem, s modrými horami, s Vltavou, s dědinou uprostřed lesů: po neveselém dětství vzešlo smutnější jinošství. Všecky nenaplněné na.děje a oklamané illuse díivěřivého mládí se rozplynuly jako pára. Šálily sny, šálila víra, Beznadějnou mysl pokoušejí se lidé utišiti záhrobními nadějemi. .Otři zraky!« veěken lid mi praví, • Vidíš hroby? Mníš že mrtví spí beze snů? - Ne! - Jiný svět je baví, znovu oni jitro svoje sní!« Leč tato útěcha naplňuje básníka spíše hrůzou; neníť ničím jiným, než čím bylo strašné vidění kláštera s oživujícími mnichy uprostřed Sněžky. Básník se děsí té možnosti záhrobní; netouží po oživování ať v hmotě ať idei; nechce znovu prociťovati celou tu soustavu klamů, stínů, illusí - raději volí v zoufalém odhodlání úplné zničení. S úchvatnou plností myšlenky a výrazu, se suggestivním spádem dramatickým, v prudké řadě úsečných otázek a odpovědí vyjadřuje to poslední sloka ~T ě ž k 0myslnosti« : .Tiší mrtví? - Ti že znovu žijí?   Znovu žijí? - Vlastní vůlí svou? č (:i nuceně žíly jejich bijí? Proli vůli v nové sny zas jdou? - 1 :>T ě Ž k o mys I n o s te, jejíž původní rukopis (náležící nepochybně ke skupině deníkových lístku z r. 1833) zachován v majetku drutstva .Máje«, zařazena je ve vydání z r. 186'2 mezi .prvotiny«. Ale hranice těchto prvotin jest velmi nejistá a libovolná; vedle básní vskutku začátečnických shledáváme mezi nimi i výtvory tak vyspělé jako jsou .~ r d ci mém uC, .N o c« nebo právě uvedená .T ě ž k 0mys I n o s t«. Než i kriteria vnější dokazují, že to nejsou .prvotiny« v pravém smyslu slova a že sahají i za rok 1832, kdy .A bel ar d a Heloiza« ve .Večerním vyražení« tištěny. Báseň .Hrobka krá I u a k níž a t čes k Ý ch. nikterak nemohla vzniknouti před r. 1833, kdy vyšel Herlošůvalmanach .Mefistofeles«, v němž jak již uvedeno, Voborník nalezl zdroj vlasteneckého elegismu Máchova. Elegiii »Na úmrtí českého básníka« vykládám si jako projev nad smrtí Lindovou dne 10. února 1834, čemuž při veškeré něurčitosti básně, plné ohlasů z RK, nasvědčují hlavně dvě místa: »bez něho pust stojí Kliin chrám« a .nebudou nám více ústa jeho hlásati, jak ... Jaroslav vítězný tatarskou potřel sílu.« Zda zmínky o Krkonoších a o ~něžce v básních .Svatý Vojtěch« a .Na úmrtí čes k é h o b á sní k a. jsou skutečné vzpomínky z .Krkonošské pouti« či jen konvenční přízdoba poetická, nechcl rozhodovati. Z uvedl'ných důvodů však snad vysvítá, že smíme .T ě ž k o mys I n o s t«, třeba že zařazena mezi" prvotiny, klásti do 2. polovice r. 1833 nebo na začátek r. 1834.