19 Ostatně náčrtek ten začíná po úvodní básni »Astralis e slovy která mohla přímo působiti na Novalise, aby vidění sloučil s cestovními zkušenostmi na horách. -Auf dem schmalen Fuszsteige der ins Geblirg hinauflief, ging ein Pilgrim in tiefen Gedanken. Mittag war vorbei. Ein starker Wind sauste durch die blaue Luft, seine dumpfen, mannigfaltigen Stimmen verloren sich, wie sie kamen. - - -- Er hatte nun das Gebiirg erreicht, wo er das Ziel seiner Reise zu finden hoffte.< (Minor, Novalis Schriften, VI. B., S. 218.) I jest zcela přirozeno, že Mácha navázal na svou visi ze 14. ledna 1833, kterou pokládáme za jádro celé práce, nejen skizzu .p o ut n í k« z deníku, nýbrž i všecky dojmy z cesty po Krkonoších. Toto spájení částek tak různorodých musíme klásti. do 2. polovice 1', 1833, ale ne příliš hluboko do zimy, neboť pak bychom .Krkonošskou pouťe tuze odtrhli od .Mnicha«, čemuž brání řada vnitřních kriterií tulo snesených. Ježto rukopis »K r k o n o š s k é P o ut ie se nedochoval, musíme se vzdáti pokusů o přesnější vročení; nemůžemeť ani stanoviti, zda snad teprve vydavatel z. r. 1862 neměl úGasti na ucelení této práce. Hypothesu tu nesmíme apriori odmítnouti, vždyť se nám ukázalo pravděpodobným, že spíše jemu než Máchovi dlužno připočísti vřazení »K r k o n o š s k é pouti. do cyklu .Obrazů ze života mého«. Mácha sám patrně vycítil nedostatek jednoty »K r k on o š s k é P o u t i«, v níž meditace a vise, erotický slesk a filosofický sen, skulečná krajinomalba a romantická stilisace, tucha záhro Lí a přelud y illusionismu, slesk nad ztrátou víry a apotheosa zoufalství slřídají se v horečné směsici. Aby odstranil tuto neucelenost, Mácha pokusil se dáti »K I' k o no š s k é pouti. jednotící rámec úvodní básní, který celý příběh vkládá do úst poutníku, vypravujícímu děvčatům i chlapcům při přástkách, když byl přišel do venkovského stavení na nocleh. Ale toto zarámování jest naprosto nevhodné. Mezi lidovou drobno",: kresbou tohoto veršovaného výjevu (motiv vysvětluje Voborník na uved. m.,str. 38; k tomu bych dodal, že v básni .Předlka< Mácha rovněž umísťuje přástevnici do Krkonoš) a mezi romantickými fantasiemi a náladami vypravování samého zeje úplná propast ... a který poutník by prostým hochům a přástevnicím vyprávěl o svých nejsubjektivnějších duševních stavech a rozporech, které vůbec nemají epického jádra? Ostatně závěr vypravování, jenž líčí konec poutníkův, ukazuje, že Mácha nepropracoval a nedomyslil spojení »K I' k o n o š s k é P o u t i« s úV0dní balladistickou skladbou. Viděli jsme, klerak Mácha pokládal stilisaci svého illusionistického stesku z .K r k o no š s k ép o u t ie .on s rozlouženým srdcem vstoupil v svět. atd. za provisorní a proto ji ještě jednou zpracoval jako báseň »V svět jsem. vstoupil, doufaje, že dnové- atd. - a něco obdobného podnikl s celou »Krkonoš 2*