17 rozvedení pOlIlyslu toho podal v .M áj i«,kdež při líčení lIlájového večera dí: .a slunce jasná světů jiných bloudila blankytnýlIli pásky, planoucí talIl co slzy lásky« (k obratu tOIIlU dlužno přirovnati i zápis deníku z r. 183~ [viz Vlčkovo vyd. sv. lL, str. 314] při návštěvě Bezděze: »Za horalIli vycházelo slunce vzdálených světů - naše zapadlo«. S krajinolIlalbou v »M áj i. zajisté souvisí též uspořádání scenerie následující. Zde: 'lIlěsta co bílá znalIlínka vyhlížela z šerých stínů. - kouř padající k jezerŮIIl - hvězdy nad jezery, plalIleny na hrázích; v »M áj ie jezero osvícené lunou - stín bílých dvorů, ztrácejících se v • soumraku klínu. - nejzáze šero hor; v »M áj i« v tuto souvislost nesporně náleží i krásný obraz ze slavné řady metafor: »obraz co bílých měst u vody stopen klín.« Skvělá malba měsíčního světla, které stříbří osněžená čela modravých hor, jež projevuje velkého básníka nočních výjevů, vrcholí působivým přirovnáním: »hory strměly z temné noci co zsinalé hlavy mrtvých králů, korunované stříbrnými vínky.« Rázem se ocitáme v Máchově oblíbené oblasti vlastenecké elegie, jejíž vlivnou předlohu Voborník (na uv. m., str. 53-55) šťastně zjistil u Karla Herloše. V »Krkonošské pouti« máme dva doklady. Časovou míru poutníkovy nepřítomnosti z Prahy Mácha udává opisem. >Sotva čtyřikráte navštívilo slunce hrobky králů českých v chrámě pražském od toho času, co on se loučil s Vyšehradem pustým;" s pleonasmem, poněkud rušivým v práci, která nemá ani historických, ani vlasteneckých vztahů, kladou se tu oba motivy staropražského elegismu, zpustlý Vyšehrad i smutek mausolea u sv. Víta. V obraze o >zsinalých hlavách mrtvých králů, korunovaných stříbrnými vínky. není sice svatovítský chrám jmenován; že však básníkovi tanul na mysli, dokazují dvě parallely z Máchovy lyriky. Básně »Hrobka králů a knížat čes k Ý ch« a »V ch rám ě« líčí výmluvně, jak na mausoleum svatovítské padá záře měsíční. V první básni anticipováno jest přirovnání zasněženého vrchu k hrobce z > K r k o n o š s k é P o u t i. (tu ovšem obraz nešťastně posunut) slokou: .Oknem luna zří sem bledá. Oko moje hrobku hledá, čeští králové kde spí; luna s bledou na ni tváří hledí; hrobka v její záři jako sněžný vrch se skví.« Báseň • V ch rám ě< pak nadhazuje motiv >stříbrných vínků« verši: >jen po sochách hrobky barví mrtvá zář korunu nevěrnou i kamennou tvář.« Bezprostředně před líčení noční vise Mácha položil vskutku velkolepou zvukomalbu půlnočních úderů zvonu a ukázal se mistrem slovní melodie, na níž založen tento antiklimax: .dutě a hrozně nesl se temný zvuk zvonu po temenu šírém a obrážel 2