16 srazl do dvou odstavcl't delší milostný příběh, o jehož začátku mluví dopis č. XIV. a o konci dópis č. XV. Potom řadou obrazů a řetězcem kontrastů., které vesměs krásně přiléhají ke krajinné scenerii, předpovídá v odstavci lyricky velmi účinném svou chmurnou budoucnost, svůj konec a své zapomenutí. I zde můžeme. pozorovati rozběhy k dumě Vilémově v hláři (srv. na př. verše v »M á j i«: .Budoucí čas?! Zítřejší den? I Co přes něj ·dál, pouhý to sen, či spaní beze snění (<< s větou tohoto odstavce: .a sny moje pohynou ve věčném bezesném spaní«; také slavná metafora z »Máje«: »takť jako zemřelých myšlenka poslední« jest in nuce obsažena ve vzdechu poutníka, přemýšlejícího o své smrti: "a poslední myšlenka má s lehkou mlhou se rozloží nad vlastí mou.). Celý passus vyznívá třikráte opakovaným pozdravem .dobrou noc«, jenž byl, jak známo, Máchovi symbolickým projevem odevzdání se do moci zmaru a nicoty.! Popisná partie následující za tímto odstavcem má připraviti náladu pro mrákotné vidění noční kláštera uprostřed Sněžky, jež vyplňuje druhou část "Krkonošské pouti.; s opravdovými reminiecencemi cestovními z Krkonoš z r. 1833 mísí se tu běžné Máchovy krajinářské motivy, jak je známe odjinud - předpoklad, že poutník se dívá s hřebene vYEOkých hor daleko do kraje, dává básníku vítanou možnost volného výběru krajinných rysl't, které hoví jeho zálibám·i schopnostem pozorovatelským. U pozorn'me tu alespoň na některé zvláště příznačné motivy, uvádějíce parallely z dřívějších nebo pozdějších Máchových prací. V souvislosti s líčením slunečního západu praví Mácha: -a za horami protějšími vycházelo slunce světů jiných«; plnější 1 Jest pravděpodobno, že ve slovech .dobrou noc« Máchu původně uchvátila jejich hudební melodie; teprve postupem času procítil celou symbolickou plnost jejich významu, jejž pojal nejen náladově, nýbrž i myšlenkově. V lyrice Máchově shledáváme tento postup v užívání slov .dobrou noc«: v .Zastavenícku« (»Spi, ó, dívko milovaná«) užito slov dvakráte v smyslu původním; v básni. Umírafící« (.Krásně, slunce zlaté, ty zacháziš«) postoupil básník k účinné gradaci tím, že nejprve »dobrou noc« dává lesům a hájům zapadající slunce, pak se sluncem se umírající loučí posledním pozdravem -dobrou noc. ; v tomto druhém praegnantním významu varioval Mácha slova v celé básni »Dobrou noc, ó ldsko, zlatd číše !«, která tvoří .fimile« »Marinky •. V .Mnichu« volá Mácha "dobrou noc« za paní Rónou (elegický význam slova) i za marnou svou milostnou touhou (prohloubení ideové). Z Máchovy prósy zaznívají ta slova jednou z .Kldštera Sdzavského., pětkráte z .Krkonošské poutí. (vedle dokladů právě uvedených patří sem poutníkovo oslovení allegorické postavy, ukazující ke kř'íži, a poslední verš úvodní básně .Dobrou noc! a tichý sen!!!«). Vyvrcholením jest román .Křivoklad«, který má motto .6, krali! - Dobrou noc«; těmito slovy, uměle rozvedenými po celém ději, nejen kat se stále obrací ke králi, nýbrž básník do nich chtěl zamknouti celou tragiku zjevu Václavova. Zachoval nám o tom častěji citovaný, ale posud bez náležité spojitosti pojímaný doklad Sabina v Spisech K. H. Máchy sv. II., str. 482.