15 epět, s láskou vroucí obejmul jsem opět nalezený ideál svého života. - -< Do p i s č. XV.: - - ~Nadálť jsem se toho, a protož jsem i v tušeném blahu svém vždy byl smutný; viděl jsem, že jedindhvězda tato neni mojí hvězdou, a že jen proto mně na okamžení zasvítila, aby bolestné touženi po zdři její jen ještě bolestněji mne rozčililo. < - - než myšlenka, že jediná hvězda, které bylo lze osvítiti stezky pouti jeho světlem růžovým, neni hvězdou jeho, a že paprsky její jen proto usmály se teď ve tmu jej obkličující, aby tak brzo zase zahaaly a jen mocněji aby probudily touhu jeho po světle ... tato myšlenka řítila jej zpět v noc myšlenek předešlých.< Z těchto tří parallelních textů jest znění, které podávají dopisy č. XIV. a XV., zřejmě nejstarší; jeť nejstručnějším náčrtkem slohově nejméně vyzdobeným: .Krkonošská pouť< má přidány některé motivy, na př. sněhobílou lilii, rychlé zhasnutí hvězdných paprsků; má pečlivější a barvitější stilisaci (obdivuji krásu její - okouzlen vůní její; zočil jsem larvy - larvy s ousměchem hleděly v oko jeho cituplné; na okamžení mně zasvítila - paprsky její usmály se teď ve tmu jej obkličující); pracuje účinnějšími kontrasty. Báseň pak působí jako závěrečná, definitivní stilisace, podniknutá na základě textu »K r k o n o š s k é P o u t i«. Kdekoliv odchyluje se od textu dopisu č. XIV., všude se přiklání k zněni povídky (v listě: vstoupil jsem do světa v naději, že, v povídce: vstoupil v svět doufaje, že, rovněž v básni: v svět jsem vstoupil, doufaje, že; v listě: jako ledochladná slza skropila rosa, v povídce: a rosa noční co slza chladná skropila, v básni: co slzou chladnou rosou noční skropí; v listě: přitisknul jsem chladnou zem na svá lásky plná rozčilená prsa, v povídce: lásky prázdnou zem sevřel na prsa horoucí, v básni: a na prsa horoucí pouhou, lásky prázdnou tisknu zem). Báseň ukazuje tedy, že Mácha nebyl úplně spokojen se stilisací, kterou v lOK r k o no š s k é P o u t i< dal svým citům a dumám, nýbrž pokládal ji za formu zatímní, kterou dodatečně přelil do veršovaného, zralého útvaru. Užití textu z obou dopisů .Boleslavské krásce« můžeme opětně nazvati nevšední obratností stilistickou. Když Mácha byl nakreslil vnější svůj zjev, vypravuje o duševním svém životě a bez jakékoliv násilnosti přechází od obecné charakteristiky svého znovu a znovu klamaného idealismu a illusionismu k synthelickému podání svého erotického živola. Bez jakékoli v náú!nosti