kdy nezradil její víry v neobmezené právo hravé a vynalézavé fantasie ani její záliby pro krásu barevnou a pohybovou, avšak věrná a pozorná láska ke skutečnosti, studované nikoliv naukově, nýbd básnicky, maHl'ský smysl pro karakterističnost života, hluboké pochopení pro spojitost všech společenských zjevd učinily z něho klasika realismu. A dodejme: onoho klasika realismu, jenž vzbuzuje netoliko podiv, ale i lásku. Gottfried Keller náleží totiž k onomu vzácnému druhu moderních realistd, jimž se lidstvo cítfzvláště zavázáno; jako Dickens, Gogol nebo Daudet jest humoristou. Kellerdv humor, toť ona vnitl'ní záhl'evná zál'e, kteráž prosvěcuje celé jehodflo od základní koncepce osudu až po dekor a arabesku větnou v kellerovské mistrovské mluvě, po stránce názorového bohatství prostě nedostižitelné. Z prvu projevoval se spíše sklonem ke karikatul'e a k burlesknímu nápadu i vtipným pohrdáním onou seldwylštinou, jež vězí netoliko v každém Švýcaru, ale v každém člověku vdbec; než toto nahol'klé víno proměnilo se během let v samotál'ském sklepě pana státního písal'e curyšského v zlatý, jiskl'ivý, opojně vonný mok laskavé shovívavosti, dobrotivého odpuštění, účinné lásky ke každému toužícímu, bloudícímu, a snažícímu se dítěti této boží nesmrtelné země. Naprostá a pokorně nábožná láska k této zemi, mimo niž není nám ničeho dáno a která objímá všecek ples i žal každého syna člověka, toto antropologické náboženství ddsledného žáka Feuerbachova jest jedním z kol'end Kellerova humoru. Druhým jest pevná jistota životní, již věrnému Curyšanu, Švýčaru a republikánu poskytovalo tradiční spětí s rodnou zemí, s jejím plemenem, s její vlasteneckou minulostí ... Kdo tak pevně tkví v pddě, mdže do své koruny směle chytati slunce, toto poselství základní zkušenosti vezdejší, života to nedílného, nekonečného, radostného. Nač potom honiti stíny zásvětí, trápiti se mátohami bohosloví, dusiti se v tragice nadsmyslna? Takový jest poslední smysl Kellerova realismu, Kellerova humoru. A za tuto nauku, vtělenou do básnického díla, jehož každý odstavec jest kvetoucí chválou věčně mladé země a jejího odvěkého a pl'ece nestárnoucího dědice, pl'ijmi, mistl'e, utěšiteli, pl'íteli Gottfriede, v den svých stých zrozenin naše díky! (1919)