Kellecově, neboť to vane! širokým dechem v knihách jeho prósy, na počátku, na př. v "Zeleném Jindřichu" spíše zádumčivě a elegicky, později, na př. v závěru "Epigramu", rozmarně a vervně. I kus drama~ tika skrýval se v curyšském mistru právě jako v protichůdném K. F. Meyerovi: nedovedl-li také Keller dáti hotovou scénickou formu ani jedinému ze svých hojných divadelních náčrtů, projevil přece drama~ tickou svou J/lohu zaostřením nejedné situace novelistické, povahovou dialektikou leckteré povahové dvojice v románech. Tragice v nejvyšším smyslu, která se klene nad první. mladistvou versí "Zeleného Jln~ dřicha" a prosycuje seldwylskou povídku o "Romeovi a Julii na vsi" se zralý Keller výslovně vyhýbal; odepřel tím básnické své tvorbě snad nejzávažnějši oblast života, avšak přinesl tak zároveň svému daru nad jiné vzácnému - humoru. . Z]'íkaje se nejedné běžné estetické doktriny nové doby, vrátil se Keller v odvážném a plodném tradicionalismu k některým rysům staré epiky; dojista méně z teoretického přemítáni, než z hluboké potřeby vlastního uměleckého naturelu. Jeho jedinečně bohaté a pružné nadání zrakové, sesilené dlouholetou odbornou průpravou malířskou, vedlo jej k tomu, .aby zdůrazňoval co nejvice popisný živel ve výpravné próse. Dávný sklon švýcarských rodáků k didaksl vůbec, strhující při~ klad obdivovaného lidového vyprávěče a vychovatele z Etnenského údolí, Jeremiáše Gotthelfa. vlastní citlivé etické svědomí občana i vlastence, povzbuzovaly Kellera k promyšlenému pěštěni mravně výchov~ né tendence ve všech větších skladbách, které nikdynechtěji pouze baviti nebo vzněcovati umělecké sensace, nýbd vždycky touži pod~ statně spolupracovati na karakternim ril.stu čtenářově. Osobnost takto složitá vzdoruje tomu, aby byla vystižena jednoznačnou formulkou. ba leccos ze zdánlivě neslUČitelných protikladů povahových i vzdělanostních. patří k samé prapodstatě mistrově. Jako Goethe. jeho největší učitel a vzor, slučoval typický Švýcar a Aleman Keller prvky germánské se živly francouLskými: měl vlahou a vznětlivou citovost i citlivost svého kmene, ale ovládal ji románskou jasností a čistotou logiky skoro gallské. Proto v umění slovesném byl kromě Heina jediným opravdovým básníkem, jenž kvetoucí. mlhový a slzavý chaos vesměrný'Jeana Paula sevřel a zkrotil uzavřenou formou; proto náopak velkou slohovou kulturu novellistů románských proteplil spa~ nilou účastí rušné a srdečné lidské osobnosti. Vyšel z romantiky a ni 202