dualism uměleckého ducha Flaubertova kolísajícího mezi romantikou a realismem dovedl harmonický Keller pleklenouti. Byl vdbec ze šťastných duchd uměleckých, ktelí si lehce a samozlejmě. v mistrovské prak si leší problémy básnického tvolení. s nimiž jejich druhové zápasí. svízelně plemítajíce a v těžkých pokusech uvažujíce; kterak i v tom mu byl protinožcem jeho velký krajan a vrstevník Konrád Ferdinand Meyer. rovněž mistr výpravné poesie 1 Proto KeUer ovládal tak bezpečnou a klasickou rukou všecky formy epické prósy. ano s virtuositou kfísil k novému a plnému· rozkvětu ony z nich. které se již mohly zdáti odumlelými. Ve vstupu i v závěru jeho tvolení stojí dva veliké romány. ale každý z nich úplně odlišného typu: mladistvý "Zelený ]indlich" vlastní zpověď a obžaloba. dilokolenů co nejsubjektivnějších. poloromantická kronika růstu a vývoje umělecké osobnosti. která se čistí a tlíbí láskou. bludem a zklamáním. a stařecký "Martin Salander" diagnosa i soud nad pobloudilými krajany. široká skladba nadosobních hodnot. realistický výtvor občana a politického pedagoga. jenž plísně a trpce se rozchází se skutečností. zradivší jeho mravní požadavky. Mezi "Zeleným Jindfichem" a "Martinem Salandrem" dordstal své jedinečné velikosti "Shakespeare novely". nebezpečný sok užšího a chladnějšího Francouze Prospera Meriméa: byly-li oba cykly "Seldwylanů" spojeny pouze myšlenkově a intonačně. dobral se v "Curyšských novelách" rámcovým propracováním i jednoty formální. která pak ve svítivém "Epigramu" byla ještě stupňována psychologicky i slohově. kddto současně v "Sedmi legendách" vzniknuvších taklka episodicky. Keller obnovil a vybrousil starý žánr, drobný šperk dokonalého tvaru i zálného lesku. Takto vyčerpává osm svazkd výpravné prósy Kellerovy všecky možnosti epické formy, ale všem vtiskl podivuhodný klenotník curyhký jedinečnou známku své osobnosti tak výrazné. že na výbrusu každé hlati rázem se pozná dílna umělcova. A přece byl Gottfried Keller vším spíše než epickým specialistou. Ani kdybychom neměli veršové žně Kellerova mládí. kdy slokou neobyčejně sporou a hutnou, mocné obrazové sily a názornosti dovedl spíše malebně než melodicky sevříti krajinnou velikost alpské pfírody, panteistické tuchy svého světského náboženství. osamělý stesk tvrdého srdce drsného milence. občanskou důvěru v silu republikánské svobody. nemohli bychom pochybovati o hlubokém lyrickém nadání 201