ství, které s kolonisačními plány v Palestýně nemíní to zvlášť vážně a hledá leda novou dekoraci pro mezinárodní těžařství židovských peněžníkii. Kolik dobrých lidí u nás potřásalo hlavami, když Wilson ujímal se Židii se stejnou opravdovostí jako jiných malých národii, na příklad Čechii se Slováky, Litevcii, Arménii! Právě v Čechách vzpírá se veřejnost co nejtvrdošíjněji poznání, že by Židé byli skutečným národem a že by se k pevnému uvědomění národnímu mohli viibec kdy vychovati; nikomu nesluší tato zatvrzelost méně než nám Čechiim. Před stotřiceti, stodvaceti léty byli jsme přibližně v témže postavení jako sionisticky smýšlející Židé dnes, až na to, že jsme měli pod nohama a ne pouze v srdcích přirozenou vlast. I naši buditelé musili se o svých národních snahách dorozumívati v jazyce cizím, t. j. po německu; i oni hledali spojitost s tradicí netoliko přerušenou staletími, ale přímo protilehlou celému nazírání vlastních rodáků a vrstevníků; i oni hledali jednotu mezi rozptýlenými údy ochromeného těla národního a především musili stavěti od základii. skládati skrovné počátky. spoléhati hlavně na pevnou naději statečných srdcí. A že budovali a tvořili s takovou silou a jistotou, k tomu jim napomáhal především jeden duchovní statek, s nímž se potkáváme v podobném stupni právě také u myslitelů a praktiků sionistických, u M. Bubra jako u A. D. Gordona. Míním onu přímo mystickou lásku knárodu a víru veň, nepochopitelnou a nepříjemnou střízlivým racionalistům rádlovské observance, kteří životní svazky krve, tradice a citu by rádi nahradili odtažitými postuláty pt1vodu ryze mozkového. Na toto běžné osvícenství, které prohlašuje za úzkoprsost, cítí-li někdo v národu absolutno, odpovídají "Čtyři dopisy z Palestýny" několikráte. a to velmi důrazně: podle vnitřní jistoty sionisty Gordona není pravou skuteěností lidstvo, nýbrž národ, "pro nějž pracujeme, i když křičíme lidstvo" a výhradně skrze národ a v národě a nikde jinde dochází podle tohoto židovského vlastence jedinec žádoucího spojení se životem přírody. Kdež,to Martin Buber, knižní mystik, pohlížející na Palestýnu spíše jen z dálky, jako na zemi zaslíbenou, mluví o vnitřních zkušenostech šlechetné touhy, může praktický zemědělec a osadník israelský A. D. Gordon vypověděti své hodnověrné zážitky 'na půdě netoliko svých otci1, ale i své práce. To činí jeho písemné projevy takvítanými a protože tato půda teprve nedávno byla získána a tudíž přináší nesnáze 195