doucnost; hrstka našich sionistických studentů věří to s ním, kdežto většina českožidovské inteligence jest přesvědčena, že židovstvo musí stejně zmizeti v českém životě, jak zmizelo ghetto v uvolněných prostorách Starého města pražského. Nejde tedy o nahodilosti, nýbrž o vážné otázky národní. Jsem přesvědčen, že mystický radikalismus Huberův přecenil pojem čisté národnosti; za dnešní složité civilisace nejsou i při sebe větší rasové resistenci prostě možny tak uzavřené útvary národní, jaké on předpokládá a požaduje, jmenovitě neměly-li by jazykového ohraničení. I bude asimilace vždy postupovati, a nadále budou prvky duchovně židovské přecházeti postupně k pohostinným národům a mísiti se s nimi, neboť jediná možnost, zabrániti tomu, totiž úplná emigrace židovstva do Palestýny, jest i v nadšených a věřících očích Huberových napolo postulátem, napolo utopií. A i kdyby se vystěhovali a autonomně zařídili oni dědicové starého Israele, kteří jsou ještě celými Židy, co pak s těmi, kdož jsou napolo"asimilováni. Židé co do třetiny, Židé do čtvrtiny? S hlediska národně-kulturního nechtěli bychom, aby nám byl onen krevní, duševní, mravní proud, jímž Židé napájejí od století naši rasu a psychu národní; jak bychom na př; byli ochudli, kdyby se složitého komplexu bytosti Zeyerovy neb Vrchlického byly vyloučeny prvky židovské 1 Ale přes to nemusíme, ba právě proto nesmíme zneuznávati obrodných snah hlubokomyslného Hubera, jednoho z nejchrabřejších současných bojovníků za idealistickou renesanci; v jeho duchu provedená reforma židovství ve smyslu kladných ideí kmenových, náboženských a etických znamenala by, že národové buqou při procesu asimilačním přejímati od obrozených a prohloubených Židů mnohem hodnotnější a plodnější než jaké přijímali od jejich neuvědomělých, prázdně duchaplných a svobodomyslných materialistických předků, a že židovská účast na kulturním díle lidstva bude vznešenější a snad trvalejší, nahražujíc stonásobně, co v oblasti hospodářské utrpěli pohostinní národové od obchodních a materialistických živlů židovských. Potom by arciť byl sionism pouze oplodňující vlnou ve velkém proudění asimilačním. a židovský prorok Martin Huber by byl čestně počítán k mravním obroditelům kulturního lidstva vůbec. Byl by to dějinný parodox, jejž by spisovatel "Tří řečí o židovství" sám pravděpodobně odmítl s ušlechtilou svou rozhodností. (1912) 192