boženství křesťanského především činem, nikoliv věrou; právě z plnosti národního karakteru židovského protestuje Buber proti modernímu evolucionismu, pasivní víře, k níž nemusí a nemůže člověk ničeho přidati ze své viHe a ze svého činu. Konečně vrcholí židovská duše v idei budoucnosti, v mesiášské jistotě velkého příští a v nadšené přípravě pro ně. Průměrný Žid prodšen jest arciť také ideí budoucnosti, avšak zná ji ve formě jen velmi porušené a nesympatické. ve shonu účelů a ve snaze po výdělku, nikoliv pro pohodlí vlast~í, nýbrž pro štěstí příštího pokolení: moderní doba přijímá ideu tu nejvýše v útvaru socialismu, - Buber však chce obnovení plné. absolutní ideje mesiášské. Teprve tehdy, až Židé odvrhnou vše, co naplavily na ně věky v galutu, až vrátí se k oné trojí vůdčí idei svého prabytí, až odhodlají se býti sebou samými, budou moci říci, že jsou národem, budou moci čekati, že se z nich narodí dokonalý tvůrčí genius: teprve pak skončí jejich prozatímní existence ahasverská. A v souhlase se sionismem očekává Martin Buber ~elké poslání od nového zakotvení Židů v půdě Palestýně, "na jediném místě světa, na onom místě, kde kdysi to. co jest zkřiveno, zkaleno a znesvěceno, povstalo v přímosti, čistotě a v posvěcení. u Buberovy tři řeči o židovství obracejí se především k lsraeli, "k člověku bojujícímu o svůj činu,podle pěkné interpretace spisovatelovy. Pro Židy mají ovšem význam daleko největší. Jsou odvážným a pronikavým pohledem do národní duše židovské, srdnatou kritikou dnešního židovstva, nadějnou výzvou k obrození a očištění - v tomto jejich mravním poslání nevyrovná se jim hned některý spis, psaný perem autora židovského. Ale nebyly mluveny, ani napsány hebrejsky, nýbrž. německy a překládány jsou do různých jazyků moderníc~; to ukládá i vzdělancům mimožidovským zaujmouti stanovisko k nim. V napiaté době, kdy u nás zápasí českožidovská asimilace se sionismem, byly uvedeny také k nám; dojista ne zbytečně. Neprohlížel jsem bez pohnutí vignetu Spolku židovských akademiků Theodor Herzl, který pečlivý překlad naložil. Dvě nejkrásnější budovy pražského ghetta mísí na ní své štíty: to jediné, co kromě starého hřbitova a mimo několik jmen dnes hluše znících nám z památného židovského města pražského zůstalo, ponuře zubatý gotický štít Staronové synagogy a: neklidná barokní zásada židovské radnice. Buber věří, že to nejsou pouhé mrtvé přežitky překonané minulosti, nýbrž závazek pro bu 191