Noví SOUSEDE I. Na slavném místě "Života Ježíšova", kde líčí se první náboženské činy mladého učitele nazaretského v souvislosti s myšlenkovým životem tehdejší Palestýny,Arnošt Renan podává obdivuhodnou psychologii návratu k dávným prorokům židovským v prvním století našeho letopočtu jakožto úvod k vystoupení Jana Křtitele. Vzpomínka na ně burcovala podle slov Renanových židovský národ na způsob snů za nepokojné noci od těch dob, kdy Israel puzen zoufalostí jal se oddávati pozorování svého osudu. Kdožkoli chtěl mocně působiti na lid, cítil, že musí následovati proroků, především však nejdivočejšího a nejvznešenějšího mezi nimi Eliáše, jehož poustevnický a kajícnický život určil i Janu Křtiteli dráhu osudu. Zdá se, že i v naší přítomnosti, málem dva tisíce let od oněch napiatých dob, zachvacuje Židy podobné zoufalství, podobné pozorování vlastní sudby, podobný návrat k starým prorokům, oněm národním hrdinům israe1ským, kteří cele oddali se živé a vítězné ideji Boha a unášeni na široce rozpiatých křídlech myšlenky budoucnosti, proměňovali všecko přemítání, veškeru intuici, každý cit v bezprostřední a veřejný čin. Z okruhu vídeňských spisovatelů, přichází právě myslitel a umělec slova Martin Buber, jehož duševní fysiognomie vykazuje všecky rysy židovského proroka. Martin Buber, dnes čtyřiatřicetiletý spisovatel, jest podstatou mystik. V krásné antologii "Ekstatické konfese" sebral s ojedinělou sčetlostí a s vytříbeným vkusem mystické projevy myslitelů, snílků a básníků o vztazích k Bohu, k věčnosti, ke kosmu, konaje tak pout po výšinách lidského ducha několika tisíciletími. Nebylo nesnadno vypozorovati, že nade vše zajímá Bubera mystika východní a zejména semitská; v jejích bujících houštinách byl bezpečným vůdcem, jenž umí tomu, kdo odevzdá se jeho průvodu, vyhledati květiny nejvonnější a nejvzácnější. Židovské tradici literární a náboženské náleží jiné dvě publikace Buberovy, mistrovské v ovládání slova a v umění vypravovatelském "Povídky rabbiho Nachmana" a "Legenda Baalschemova": pestrými okny synagogy, kterou dovedl Buber vybudwrati uprostřed hlučného života moderního, prozařovalo vždy daleké nebe, zatím co stíny v modlitebně houstly v postavy židovské dávnověkosti. 188