jenž chtěl raději básniti jako ošumělý tulák na posvátných místech vlašských, než dti.stojně farářovati či kantořiti kdesi nad Neckarem; jeť v něm až do karikatury zkreslen pud německých romantiků po Italii. Uváděli jej ve spojení s výpravami německých císařů do Říma za středověku, viděli v něm pokračování neklidu, který v renesanci hnal malířské následovníky Diirerovy přes Alpy, ano vykládali si jej jakožto obměnu podzimního letu zpěvných ptáků do jižních krajti., a přece následovali i v této věci vůdčího příkladu a podnětu svého velmistra, tak často zapíraného ústy. Goethe to byl, kdo vší mládeži vložil do srdcí i na rty toužebný stesk Mignonin i s tím refrénem kouzla neodolatelně nyvého: ,,6, řekni, znáš? V tu krásnou zem, ach, v zemi tu, mti.j miláčku, mne vem I" Goethe, tvůrce "Cesty po Italii", to byl také, kdo svým životem i dílem dal pro vždy formulaci osudové touze německé národní duše po Italii a vyložil ji jako životní nutnost kulturní: Italie - toť ochočení a zkrocení barbarské ne kázně, germánské hranatosti, pudového kypění; toť škola slohu, rytmu, Úměrnosti, toť předsíň antiky a zahrada souladného rozvoje všech tvůrčích sil v člověku: zde není rozporu mezi přírodou a kulturou, lidem a uměním, touhou a naplněním, a proto právě tudy musí procházeti duch pravého německého umělce na své cestě za zralostí a dokonalostí. Goethova výzva přešla jako cosi samozřejmého do německého kulturního povědomí; i tu udeřil čarodějný proutek Merlínův na skrytý pramen, který dávno, ale neuvědoměle zpíval v hloubkách duše národní. Zavedlo by příliš daleko, kdybychom chtěli sledovati, jak zvláště německé výtvarnictví poslechlo Goethovy naléhavé rady: jména Anselma Feuerbacha, Arnolda Bocklina, Adolfa Hildebranda stůjte zde místo dalších výkladůl Takto německá touha poltalii přestala býti dávno dobrodružným pudem po změně ovzduší a po dojmovém vzrušení a přepodstatnila se v bytostnou potřebu národní osobnosti, která, cítíc svou neúplnost a jednostrannost, prahne po vykoupení a doplnění, po úsměvu slunce, aby v něm rozkvetla, dozrála a zesládla. "V tu krásnou zem jde naše pout. Tam, otče můj, tam jděml" A jak odpovídá moderní !talie k roztoužené písni Mignonině? Lhostejností a odmítáním. Přijímají-li Vlachové tento opětovaný hold kulturních duchů německých, činí to se svrchovaností, která k ničemu nezavazuje, ba vylučuje doznání rovnocenm?sti. Kdežto Němci proje 186