PÍSEŇ MIGNONINA Novou knihu Gerharta Hauptmanna, povídku o "Kacíři soanském", četl jsem s napětím, jež se nedostavovalo při posledních hrách velkého dramatika berlínského. Prostý a vášnivý příběh živelné lásky mladého kněze ze Soany, Francesca Vely, ke krásné pasačce Agatě. dcerce zavržené rodiny salašnické na úpatí Monte Generoso ve výškách nad jezerem Luganským, vypravován jest s uměním zcela jedinečným. Cosi z goethovského ovzduší klene se nad novelou Hauptmannovou: jasná a klidná věcnost. spravedlivá stejně k osudným záležitostem lidského srdce. jako ke zjevdm v přírodě stále se omlazující, neopouští ani na okamžik výpravné podání, které odhaluje ve výjimečném případu alpských srázd věčně platný zákon nevinné přirozenosti člověkovy. Snad ještě hloub než tyto účinky zralého umění Hauptmannova a leho klasické moudrosti zasáhl mne při čtení "Soanského kacíře" jiný rys, jenž náleží, abych tak řekl, v oblast kulturní psychologie. Slezský básník, jejž z "Apoštola" a "Blázna v Kristu Emanuela Quinta", částečně i z "Haniččina nanebevzetí" a z "Floriána Geyera" známe jako dušezpytce německého, ano protestantského citu a smýšlení náboženského. podává najednou v "Soanskémkacíři" duševní podobiznu katolického kněze typicky italského. Ale co znamená ještě více: jeho Francesco Vela, fanatik zprvu ve víře a později v milostné vášni, od chvíle, kdy na pudovém dně své bytosti odkryje celé, nahé a ryzí člověčenství, vzdává se na milost a nemilost pohanským božstvdm, v něž se vtělila národní povaha vlašská, a spisovatel, ač své sympatie projevuje takměř jen mezi řádky, napovídá, že teprve teď našel Francesco plnou a slastnou moudrost života. Pouze čtenáři velmi nechápavému mohlo by tu ujíti Hauptmannovo napiaté úsilí o to, aby se pevnou dlaní zmocnil sama jádra italského národního ducha, a aby z něho tvořil hodnoty umělecké i mravní; jest tím prosycen jeho vztah k výtvarnému umění i k přírodě vlašského Švýcarska: vyzařuje to z jeho pojetí starověkého bájesloví i liturgie katolické; line se to jako silná vdně rdžového oleje ze všech obrazd a metafor, kterými jest obetkán milostný román Francescdva-Agatin. A tak nové dílo Gerharta Hauptmanna, v němž jeho krajané spatřují s hrdostí umělecké vtěleni němectví, jest mně dalším a nad jiné vý184