přihlí.žejíce k ~ivotnímu celku městskému; jiná ulpívala příliš na je~ diné vrstvě společenské, její~ perspektiva sociální a mravní poruš~ vala celistvý názor - nechtěli jsme připustiti, ~e by specialisté dovedli vytvořiti velký román skladný, objímající plnost organismu tak složi~ tého, jakým jest Praha současná. Někdy bylo příliš zdůrazňováno všecko tradiČně staropražské, co částem naší metropole dodává malo~ městského rázu, jindy však přes míru dané skutečnosti upřílišovány byly zjevy, jimi~ se projevuje čestné úsilí o zevropštění a veřejné osvo~ bození našeho hlavního města - obě protichůdné tendence zabraňo~ valy spisovatelům, aby se nepředpojatě oddali varu reality. Odmítali jsme obšírné skladby, sestrojené vlastně ze zevně stmelených črt genrových, a nevyhovovaly nám ani obrazy, v nich~ po způsobu impre~ sionistickém Praha byla jen a jen barvitým dojmem vzrušených smyslů a napiatých čiv - prahli jsme po románu stavby přísně zákonné, v něm~ by se za osobními osudy stále rýsoval osud města, a kde by realism prohlouben byl pojetím symbolickým. Věříme, ~e v pražském románu naší touhy a naděje, nepromluví jen česká přítomnost s veškerým svým národním výbojem, se vší svou neúnavnou tvárlivosti, nýbrž ~e tam zazní i ohlas minulosti dějinné, tak jako jedinečné kouzlo Prahy spočívá v dramatickém dialogu dneška s dávnými věky, jako do moderni promenády pra~ských nábře~í hledí věkovité Hradčany neb nad obchodním ruchem hlavni tepny zdejši dumá starodávná gotika Prašné brány. Bylo by pošetilé a marné, kdybychom chtěli kladným výměrem určovati dnes podobu a ráz budoucího pra~ského románu, jen~ splní dávná přání českých spisovatelů, kritiků i čtenářů. Záporného soudu o něm smíme se však bezpečně odvá~iti: nebude se v ničem podobati .• Golemu" Gustava Meyrinka a nebude hledati ústřední celu, v ní~ bydlí pražská duše městská, kdesi mezi Staronovou synagogou a ulicí Hampejskou. (1917)