blásající, že "Meyrink románem svým nalezl jedinou formu, jakou může býti napsán pražský román." Není to, jak řečeno, ojedinělý případ. K. H. Strobl ve svých tendenčně pokřivených couleurových románech studentských vyhrotil tento názor národnostně; epik pražské prostituce E. E. Kisch, jehož obrázky z kalné noční Prahy, hluboko stojící pod obdobnými Nerudovými studiemi o padesát let staršími. byly u nás tak ochotně překládány, osnoval na tomto pojetí své románové vypravování •• Pasák holek"; ba i umělci vážných snah jako hloubavý Max Brod (v "České služce") neb tajemný novoromantik Pavel Leppin (v "Severinově pouti do temnoty"), kteří jinak netajili se podivem pro český život duševní, zůstali začarováni v tomto bludném kruhu. Toť druhý důvod, proč s této strany nelze vůbec očekávati opravdového pražského románu, jehož základní podmínkou jest statečná vůle a nepředpojatá schopnost uvědomiti si a prostudovati společenskou skutečnost zdejší - jsem přesvědčen, že také jí, práyě jako dějinné duši Prahy, porozumí jediné spisovatel český, neboťaní zde nestačí věcné poznání životních složek, neprovází-li ho pronikavé vcítění se. Pražský román jest tužbou našeho slovesného umění, která se zvláště důtklivě ozývá od počátků literárního realismu českého. DVll ze starších mistrů, kteří byli nesporně povoláni k tomuto vábnému a těžkému úkolu, Jan Neruda a Karolina Světlá, sami se ho vzdali; tato obrátivši všecek zřetel let k životu ještědskému, onen, omeziv lle v přísné autokritice na drobnou črtu povídkovou. Po úctyhodných nábězích G. Pflegra Moravského a Jakuba Arbesa přihlásili se k dílu v devadesátých letech skutečnostní vypravovatelé prosycení zájmy společensko-analytickými: od Ignáta Herrmanna a M. A. Šimáčka jde jejich řada přes Viléma Mrštíka a Václava Hladíka až k F. X. Svobodovi a K. M. Čapkovi, jehož nedávná "Turbina" bohatstvím sociálních složek převyšuje dosavadní české pokusy a odvážným zasnoubením obrazivé grotesky s názorným naturalillmem daleko předstihuje obdobné pražské skladby původu německého. Avšak přísný kriticism český, jenž chce vychovávati domácí umělce tím, že jim neústupně vztyčuje cíle co nejvyšší, nepřiznal přece žádné z těchto knih, že "nalezla jedinou formu, jakou může býti napsán pražský román:' Některá díla tohoto druhu omezovala se krátkózrace na monograficky vyčerpávající vylíčení uzavřené čtvrti a jejího obyvatelstva, ne182