Stifterovu v jeho "Pestrých kamenech", ale toto dílo, vzniklé zcela stranou obecného ruchu literárního, jest ve své neddtklivé jedinečnosti čímsi tak výlučným, že mluví pouze o svém pdvodci, nikoliv o možnostech písemnictví, kde se zrodilo. Monumentálních děl onoho zpdsobu, který jediné prokazuje vitální sílu něktť'ré literatury, velké tragédie, společenského románu, myšlenkové lyriky kosmické čeští Němci neměli a nemají; jest pro ně zahanbující, že snášeli to bez bolesti. Smíl'ili se v nebezpečné své samolibosti, tvářící se často nesnášenlivě, a v pánovitém svém kvietismu, který vykypí pouze uražen politicky, aby hned zase ulehl v tupou stagnaci, s nedostatky ještě povážlivějšími, o nichž mluvili jsme na začátku své stati, s nedostatkem tradice, s nedostatkem etnického pozadí, s nedostatkem kulturní jednoty. Národ, jenž by chtěl vystačiti s takovou literaturou, byl by hoden leda politování. Avšak nejde o národ, jenž by mohl míti právo na sebeurčení, jak víme my Čechové i všichni rozváž~í posuzovatelé zahraniční. Jde tu pouze o menšinu, která se stoletou kolonisací přesunula přes české hranice, toliko o zlomek německého národa, bezvýznamný a mizivý vdči celku. Jako v ohledu hospodářském a.sociálním nemohou tito aklimatisovaní kolonisté žíti bez národa, jehož stát přijal je před věky pohostinsku, stejně budou v ohledu kulturním a jmenovitě duchovém vždycky odkázáni na mateřskou svou vzdělanost a literaturu, jejíž obdoby a odliky nahodile, nesouvisle a neústrojně improvisují na pddě cizí jejich lásce a pochopení. (1918)